Året var 2014

 

2014-06-18
 
Ja då är sommaren 2014 här! Sorina är åter sjösatt efter ytterligare 2 år på land. Att hon blev kvar på land beror på flera anledningar, vi köpte skutan Lille Lodsen och seglade den 2012. Och 2013 flyttade vi in till Hudiksvall och hade absolut ingen tid över för Sorina.
 
Men nu är vi i vattnet igen.
Det har även blivit några uppdateringar ombord.
En ny (begagnad) motor är monterad. Till den byggde jag även in en Aquadrive enhet. För att den skulle fungera behövde jag byta ut den aktersta botten stocken till en grövre i syrafast stål..
Instrumenteringen och reglag är utbytta.
Inredningen i förruffen är fernissat.
Ett nytt solkapell är uppsytt.
Har säkert glömt något..
 
Nu känns Sorina bra, trygg och behaglig.
Vi får väl se hur mycket åka det blir, har en hel del på huset som behöver fixas i sommar också.
 
Men huvudsaken är att hon ligger i sjön där båda våra själar mår bäst :-)
 
 
 
 
 

 

 

  

 

                                                                                                                                                                        

 

2014-02-24

Här är den nya motorn.

En Volvo Penta MD17D-HD. HD står för heavy duty och den har något lägre effekt uttag ärn en D motor. Den är konstruerad för att sitta i yrkes båtar, tex fiske båtar för att hålla längre och gå på lite lägre varv.

Men den kommer att bli perfekt till Sorina. 

Den har haft sötvatten kylning sedan ny och ett MS2 backslag. 

 

                                                                                                                                                                                  

2014-02-23


Jag har köpt en Aquadrive enhet med trycklager och CV knutar. Detta ska ta bort ljud och propeller trycket ska trycka på lagret istället för direkt på motorn. Detta innebär att motorn är helt obelastad. Och CV knutarna tar upp vinkeln som diffar mellan propelleraxeln och bakslaget. 

Trycklagret kommer att sitta i en av bottenstockarna som är i stål. Denna har tagits bort och mallats av. En ny i 5mm syrafast stål har tillverkats med viss modifiering för att klara påfrestningen.

Detta jobb gjorde Tunman Tools i Hudiksvall. De riktade även propelleraxeln och svarvade ner den för att passa trycklagret på ena sidan.

I helgen monterade jag tillbaka de nya grejorna. Det blev lite putsande med rondellen för att få det att passa trots noga mallning av den gammla bottenstocken. Men nu sitter det där.

Nu återstår det att passa in motorn, dra ny el, montera nytt reglage mm. Men vi jobbar på.

Foto

 

Foto

                                                                                                                                                                                 

2014-02-14


Ja oj vad tiden går fort. Det är redan februari 2014 och som vanligt vid den här tiden på året så kryper det dåliga samvete på mig över Sorina.

Men jag har spenderat lite tid med henne nu några kvällar och har demonterat propeller axeln och är på G att ta bort den aktersta botten stocken.

Axeln ska kapas och svaravas ner till 25mm på den sida som går till backslaget. Detta för att passa i Aquadriven jag köpte. När den ändå är i svarven ska den riktas upp.

Botten stocken ska mallas av och en ny ska tillverkas som är kraftigare. Det kommer även att bli två öron i ändarna som ska bultas i motorbädden. Trycklagret från Aquadriven kommer sedan att fästas i denna. 

Genom att jag sedan får en axel med CV knutar så kommer jag att kunna montera motorn plant. 

När detta är fixat ska motorn tas in i båthuset och hissas upp i min speciall byggda lyftanordning för att passas in. Förhoppningsvis så kommer detta att bli bra och vi ska kunna sjösätta i sommar och njuta igen. 

 

2013-05-12

Vår rustningen rullar på. Däcket är färdig fernissat och div beslag återmonterade. En ny avbärar list är monterad och halva skrovet är målat en gång. Det blir en till strykning ev imorgon kväll. Sen är det bara att måla andra sidan.

Jobbet med motorbytet har fått avvakta just nu. Men att montera själva motorn kommer att gå ganska fort, det är montering av reglage och ny el till motorn som kommer att ta tid. Jag behöver troligen göra en ny instrument panel också för att få plats med reglaget.

Men jag kommer inte att stressa, hinner jag få klart allt i sommar så vore det underbart, men går det inte så blir det med största sannolikhet en sommar 2014 också.  

 

 

 

                                                                                                                                                                                   

2013-04-27

 

Ja nu när Lodsen är såld så kommer det bli lite mer krut lagt på Sorina igen.

Men den här sommaren kommer att ha ett full smetat schema.. Vi har fått tillökning i familjen, en liten dotter vid namn Agnes Olivia Winberg. Sen har vi sålt vårt hus för att flytta in till stan och ta över Winbergs släktgård som varit i släktens ägo i snart 110 år.

Det ser vi fram emot och det kommer att bli en spännande flytt.

 

Dessutom har jag bestämt att göra ett motorbyte i Sorina.

Jag kom över en Penta MD17D-HD i bra skick som ska ersätta den bensinare som satt där tidigare.

Det kommer bli en helt annan bränsle ekonomi att åka diesel och jag tror att den nya motorn kommer att kännas tryggare.

 

Men det blir ju onekligen betydligt mer jobb än det var tänkt för att få Sorina i vattnet igen.

Låget med vårrustningen går annars bra. Jag la sista lagret fernissa på fördäck idag och ska fernissa akterdäck samt skarndäck en sista gång under veckan. Sen ska skrovet slipas och målas. De nya avvisar listerna ska dit och inredningen i förruffen ska skruvas tillbaka. Men det blir absolut sist, det går ju att göra i vattnet också.

 

Så det är bara att köra så det ryker.

Trackback