Master

2011-09-29

Då har seglen kommit.
Mycket fint hantverk av Birger Sjöberg som driver sailmasters i Järvsö, med mässings löpare och karbinhakar.

Vi provhissade stor och fock, tyvärr hade jag bara ett fall så vi kunde bara hissa ett i taget.

Men här är en bild med storseglet uppe.




Nu är det snart upptagning och avmastning.
Så i vinter blir det att kompletera upp riggen så att allt fungerar, sen blir det en spännande vår med provsegling.



2011-08-31

Nu är seglen beställda.

1st. Storsegel
5,7 kvm
1 st. Mesan 1,5 kvm
1 st. Stagfock 4,6 kvm

Segelduken heter clipper canvas, den duken har bla använts på briggen tre kronor och är barkröd. Snygg färg till en veteranbåt.

Får se om vi hinner få färdigt innan upptagning, annars får det bli till våren.




2011-08-23

På fredag kommer en segelmakare och ska spana in riggen. Han ska göra ett pris på segel till Sorina. Kan bli jädrans bra det här :-)


2011-04-15

Jag hade problem med att masterna svällde fast i mastfötterna. Så när jag skulle masta av så måste jag skruva lös hela foten. Jobbigt och onödigt.

Nu har jag monterat aluminium ringar på masterna som precis går ner i mastfoten. Förhoppningsvis så löser det här problemet.





Dom gamla masterna var ruttna och i flera delar. Dom hade sista åren endast varit uppsatta för syns skull.
Här ligger Sorina med de gamla masterna. Detta var före jag köpte henne.



Så första vintern jag ägde henne så tog min pappa och jag tag i detta. För master var ju en självklarhet...
Som tur var så följde ju alla orginalbeslag med, så det var "bara" själva masterna & bommarna som skulle tillverkas.








Vi fick tag i en flaggstångs/mastbyggare uppe i högakusten som gjorde nya master i gran. Vi fick ett OK pris och lastade masterna på taket till pappas volvo 940, sen åkte vi upp.

Vi hämtade dom nya på samma vis och tog ner dom på håstaholmen för målning och montering.

Vi mätte efter de gamla vart alla beslag skulle sitta







Så följande sommar såg det ut så här.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback