Detaljer

2011-10-31

Nu har jag lämnat in det gamla signalhornet på lite service! Kan ju vara kul om det funkar så jag kan tuta på alla vattenskotrar nästa sommar..

Jag gav förtroendet till Lindells motorlindningar här i Hudik. Dom skrattade när dom såg vad jag kom med och försökte gömma sig, men efter lite övertalande så tog dom emot hornet :-)



2011-10-03

Jag har haft en hel del bekymmer med att marken i mitt båthus har legat ganska djupt i förhållande till dom andra båthusen. det har mao runnit in MASSOR av vatten när det regnar eller när snön tinar. Visst är fukt bra för båten i viss utsträkning.. men jag vill inte vada i 3dm djupt vatten!

Dessutom blir det hockeyplan när regn vattnet fryser över vintern.
Så nu har jag tagit ner vår kära ferguson med skopa och håller på att köra in massor av massa som jag ska lägga singel uppepå. Hoppas få klart den här veckan så jag kan ta upp Sorina och få in henne i palatset.



2011-03-29

Jag och Humla var ner till Smedjebacken, men när vi kom dit så var det så stora saker så jag avstog. Men jag köpte med mig en rejäl bandsåg..

Så nu håller jag på att sätta iordning en liten snickarbod hos min pappa. Har fått disponera en bod som han har.

Jag köpte en hyvel igår. Det blev en scheppach rikt och plan hyvel.













Snart kommer jag att ta dit de maskiner jag har vid båten också. Pelarborr, bandputs osv.
Till helgen får jag även hem en svarv i lämplig storlek. Så nu ska det snickras och tillverkas.



2011-03-03

På lördag åker jag och min kompis Humla ner till smedjebacken för att köpa ett gamalt snickeri. Iallafall delar av det.
Det blir en svarv med dubbavstånd på 2 meter, klyvsåg, bandsåg och putsmaskin.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ha så stora maskiner till men priset är rätt och Sorina lär väl inte bli den sista träbåt jag äger... :)

Sen kan man ju kanske göra lite extra knäck..!
Jag har blivit lovad att få ha dom i en bod hos min pappa, där kan jag ha lite värme vid behov också.
Så om någon behöver något stort svarvat så kan ni höra av er.



2011-02-20

Snickeri!

Kanske inte riktigt, men jag hittade en gammal bandsåg som min farfar hade nån gång på 40 talet :)
Jag fick igång den och efter mycket provsågande och justering så funkar den och sågar rakt.



Sen hade han en lite nyare bandslip som jag använder. Mammas man hade en planhyvel som jag lånat och han hade en svarv ståendes som jag kunde använda.



Så nu, efter 3.5 år in i renoveringen har jag fått till en liten snickeri del i båthuset. Jädra sönt och roligt att hålla på. Spar mycket tid och pengar också genom att slippa leja bort allt man ska tillverka!



2011-01-28



Jag har införskaffat ett ekolod. Fick tag i ett Eagle cuda 300 som hade stått som demo i en butik. Bra pris och i nyskick.
Det är ju alltid kul att se djupet när man tex går in i vikar osv. Men man vill ju se djupet fram på båten, annars är det ju ofta försent när väl givaren ser grundet!
Jag kommer att köra ett budgett allternativ och använda den medföljande akterspegelsgivaren och montera den fram på kölen under vattnet.

Jag monterar den på ett vinklejärn och drar in kabeln genom en skrovgenomföring som jag sedan tätar. Det borde funka.

Den enda nackdelen med ett ekolod är att det kanske inte passar in på en veteranbåt. Men jag tycker att man får ofra visst utseende för säkerheten m.m.


2011-01-11

Jag funderade ett tag på hur jag skulle lösa det där med kabel till sökarn. Den  som var dä hade jag gjort av 2st kablar och kympslang! Inte så snyggt....

Då kom jag på det! Så jag tog en duschslang som jag kapade till och lät den sidan mot dusch handtaget sitta kvar och monterade den mot lyktan. På andra sidan använde jag en däckskontakt som jag monterade mot båten. Det är bra ifall man vill ta bort sökarn när man inte är vid båten (ur stöld synpunkt).

Så det blev ett snyggt hölje av rsotfritt som nog dom flesta som inte vet vad det är har svårt att gissa att det är en duschslang :)

Lyktan behöver poleras, men annars ser installationen mycket bra ut. 

Här ser ni resultatet.







2010-12-18

Jag var och skottade av båthuset idag. Såg inte ut att vara något problem med bångnande takstolar osv trots 60cm snö. Men det kändes ändå bra att ta av det.

Jag passade även på att montera en ny ekplatta jag gjort som ska stå på skarndäck där sökarlyktan står. Den behövs därför att skarndäck lutar ganska mycket och jag vill ju att sökarn står rakt.

Det blev att bra resultat tycker jag och jag släckte i båthuset och testade sökarn, den lyser bra efter min ombyggnad med reflektorn!

Här är foten efter lack.








Jag har även monterat signalhornet.






2010-11-21

Jag fick tag på en kompass via tradera. En Silva typ 41 i en ek låda.
Mycket fint skick på den och enligt Silva så är den från slutet på 30 talet! Det passar ju perfekt..

Det jag skulle vilja ha är bygeln som man kan montera kompassen i och sätta mot tex skottet. Om någon har en sån liggandes så köper jag den gärna!

Tradera är faktiskt ett bra ställe att hitta veteranbåts detaljer på. Ofta går det att få dom till bra priser också.





Jag har även hittat ett beslag till däcksluckan på tradera. Det känns ju mycket roligare att ha ett sånt här istället för ett nytillverkat med plastdetaljer..
Jag vet inte ålder på det här, men det passar in bra på båten tycker jag.






2010-11-08

Jag fick ju tag på ett rorkultsbeslag via tackel & tåg i Stockholm som var i hyfsat skick. Men det behövdes borras upp i axel hålet då min axel var 30mm och beslaget var 25mm.

Så det fixade Tunmanstools i Hudiksvall åt mig för en påse bullar. Trevliga killar det där.

Men visst passar det bra?




Nu ska jag bara fixa en rorkult också. Om någon har en så hör gärna av er.





2010-11-08

Jag har gjort färdigt gösstaken nu.
Jag bestämde mig för att ha förlanternan på den istället för uppe i masten. Det blev riktigt bra tycker jag.

Jag har även hissat den obligatoriska CGP vimpeln..



Här syns den platta jag gjorde för lanternan. Den är gjord i furu, men det funkar nog?





2010-09-15

Här kommer lite bilder på båthuset!





Liten arbetsbänk. Ska försöka att få in min stora plåtbänk någonstans också!


Ett plåtskåp att förvara el verktyg m.m i.


Ett ställ att förvara masterna på.




Jag fick en armerad pressening som jag använde till fronten. Bra ljusinsläpp av den också.





2010-09-06

Det blev ingen jolle på midsommar....

Men nu är äntligen båthus riggat så man lätt kan jobba där. Jag har 8st lysrör i taket, flera eluttag efter väggarna samt att jag hängde ner eluttag från taket så man inte behöver ha massa skarvsladdar som man snublar i uppe i båten.

Jag har också byggt arbetsbänkar och har ett låsbart plåtskåp där jag kan förvara dyrare verktyg m.m.

Det enda jag kommer att sakna i vinter är väl värmen! Funderade ett tag på att bygga en liten koja att krypa in i, men vi får se. Det går ju att ha en cupe värmare i ruffen när man är där så man kan sitta där inne å dricka kaffe.


Idag kom jag på att det vore ju kul att få i jollen nu till midsommar :) Jag är ju gräs och barn änkling då så något roligt ska ju jag också ha..

Så jag la den upp & ner och körde på lite roslagsmahogny i en egen komponerad blandning. Får se om den hinner torka tills midsommar.







Men jag har inga åror och motorn gick dåligt i fjol så får se vad jag kommer på, kanske en turbin motor? Eller en gammal modellflyg motor kanske? Eller så lånar jag ut min torrdräkt till Humla så kan han ligga bakom och knuffa på, kanske funkar om jag tankar med öl?


2010-06-06

Jag har letat efter beg plåtar till att klä vägarna med. Fick tag i fin plåt som bör räcka till allt för 400kr! Betydligt billigare än att köpa en bra pressening. Och med plåt så slipper man ju oroa sig att den blåser sönder :)

Så det blir endast framgaveln som får en pressening.


2010-05-28

Ja då var Sorina flyttad till sitt nya båthus nere i hamnen. Lite problem var det, Sjöströms som har blivit vår transportör drog ut henne ur lokalen för att koppla henne på draget på traktorn men det gick in i motvikten så det gick inte att svänga då.... så då fick vi ringa en annan kille med hjullastare Micke Berg som kom på 5 röda för att rädda oss tack och lov :)

Jag och min kompis humla låg bakom när vi såg att hjulet på trailern var skit vint och såg ut som om det nästan vskulle hoppa av!!! Ringde upp traktorföraren direkt och han drog ner på farten så allt gick bra... PUH.
Men nu står hon där.










2010-03-12

Idag fick jag hjälp att göra ek ringarna som ska sitta under ventilatorerna på fördäck.
Dom gör så att ventilatorerna står rakt på däcket som sluttar. Och sen är det ju snyggt att ha såna också.

Jag kunde inte hålla mig utan var tvungen att provmontera dom.
Här står dom bara löst. Dom ska skruvas fast till veckan.

En kommer att hamna över köket och den andra över toaletten.










2010-03-03

Jag har byggt klart hydraulstyrningen nu. Tog längre tid och mycket mer funderande än jag trode att det skulle göra. Men nu funkar det och det känns bra att det är färdigt.
Roder vinkeln blir mellan 35-40 grader. Efter vad jag har lärt mig så funkar rodret bara som en broms om det blir mer vinkel på det!? Återstår att se vid jungfufärden :)









2010-02-24

Nu har jag fått ventilatorerna lackad röd invändigt.
Sundbergs bil & plåt gjorde ett mycket bra jobb.

Dom kommer att sitta fint på fördäcket :)







2009-12-22

Jag har köpt en julklapp till Sorina.
Två sådana här fast kromade som ska sitta på fördäck.






2009-11-12

Har fått tillbaka ratten och det nya navet.
Det gick bra att göra på det här viset. Det är bra att få tag på såna gubbar som vet vad dom sysslar med och är otroligt duktiga hantverkare.





Istället för att använda kilen som håller styrspåret i navet så gkorde han två små insex skruvar som låser istället. Nu var konan så exakt gjord så det räker att bara låsa ihop allt med muttern..


Han svarvade även en kupolmutter på eget bevåg för att han trode det skulle vara svårt att få tag på en som skulle passa. Och det blev ju såååå snyggt :) Allt är tillverkat i rostfritt.




Jag borrade hålet i pulpeten, enligt anvisningarna så skulle hela styrpumpen vara på utsidan. Men jag tyckte det skulle se så stygt ut så jag monterade distanser och stack in så mycket jag kunde.







2009-11-10

Idag lämnade jag in ratten och rattpumpen till en som svarvar. Han ska svarva en kona som passar pumpen och ratten.
På så sätt kan jag förena den nya hydraulstyrningen med en gammal fin orginalratt.



2009-11-03

Jag har bestämt mig för att köpa en ny hydraulstyrning. Det känns bra att veta att styrningen är tipptopp. Samt att jag tror det är en bra investering på sikt även om den kostar lite nu.

Jag har bestämt mig för en GE-75 från flotecmarin. Dom är ganska rätt i pris och verkar ha bra support. Så den hämtas upp nu på fredag.
Sen kommer ratten att anpassas efter navet på pumpen. Även staget på rodderstocken kommer att anpassas till cylindern.






2009-09-29
Nu har vi börjat bygga båthuset. Det blir 14,5 m långt 4,8m bret och 4,85m högt.
Kommer att lägga plåttak och klä sidorna med någon typ av presenning.








2009-07-01

Jag har städat ur och flyttat från lokalen nu den här veckan! Ska bygga ett permanent båthus på reffel varvet istället.
Verkar kanske korkat att göra det nu mitt i renoveringen, men lokalen var rivningshotad och jag kom över ett guld plats på reffel. Dessutom är det billigare års hyra där än vad det var i loaklen.

Men när jag höll på att flytta så kom jag ju ihåg jollen, den måste ju åtminsonde i vattnet!!
Så jag tog hem den och la lite ny roslagsmahogny och ska måla den invändigt, sen blir det åka av.
Två grannar kom ut och sa att det luktade så gott av tjäran, ja sa jag det är ju en riktig båt.....




2009-03-13

Ratten är hemkommen.
Den är fin men behöver modifieras lite för att passa min vajer styrning. Borde inte vara några större problem när jag väl kommer till den fasen i renoveringen.




2009-02-06

Jag har nu fått tag på en ratt. Bytte åt mig den från Henka Hägg. http://www.veteranbatsgodis.se/
Den är på väg från Stockholm, så jag har inte sett den live än. Men den ser bra ut på bilden.







2009-01-30

Idag fick jag hem ett fint gammalt reglage som jag hittade på blocket.se.
Så nu slipper man ha en växelspak i durken som man manövrerar med hälen och stortån :)





Har egentligen inte löst vart jag ska montera det, men det blir nog bra på nå vis.








Det är roligt att samla på sig tidsenliga tillbehör vart eftersom man hittar och har råd.

Jag lyckades efter mycket letande få tag på en komplett sats med pillerburks lanternor.



Nästa steg blir att konvertera sökarlampan med en modernare insats så det går att använda den vettigt. 
Ska mäta den imorgon och ringa bilskroten för att se vad dom har. 


2008-11-13

Har köpt en helt ny insatts idag på AD center.
Den kommer att passa med lite modifiering. Glaset ska tas bort och den ska slipas ner 1-2mm. Den är avsedd för en H4 lampa som jag kommer att köra på helljus delen.

Blir nog bra.


2008-11-14

Idag så gjorde jag klart sökarlyktan. Men det vart inte bra!
Jag tänkte inte på att en H4 lampa har en liten läpp inne framför glödtråden till helljus delen. Då detta bildar en halvmåne av ljusbilden som sedan glaset ska fixa så vart det inte bra.

Jag hade ju knackat bort glaset på reflektorn för att kunna använda orginal glaset i lyktan, och sedan slipat ner reflektorn för att passa in i lyktan, så att lämna igen den var bara att glömma.

Lösningen vart att jag tog en H4 lampa som jag knackade ur själva lampan ur infästnings sargen, sen gjorde jag en bricka som passade in i sargen som jag slipade till så att en H1 lampa passade.

Det låter kanske krångligt men det var inte så mycket jobb. Alternativet hade varit att köpa en ny reflektor för 500kr. 
Men vi får se hur detta fungerar i praktiken när man använder lyktan så att det blir värme osv.

Det vart ett betydligt bättre ljus nu jämfört med den gamla reflektorn..!






2008-11-14

Nästa del blir att renovera signalhornet.

Jag var egentligen ute efter en Bosch horn, modellen som ser ut som ett upp och nervänt periskop.
Men en kompis till pappa ringde och sa att han hade en annan modell som jag kunde titta på. Så ja åkte dit direkt och det var en ganska kul modell det med, sen skulle han bara ha 200kr så jag kunde inte stå emot.


Så vi får se om jag får något ljud i det.


2009-01-27

Fick en bild på jollen i sjön av min syster.
Det är sedan i somras då vi hade med den på lite fiske i kraftdammen. Lämpligt att lasta den på pickupen med motorn i. Lätt att lasta och lossa, perfekt att ha med vid fiske.





2009-01-10

Jag och min son har köpt en jolle. Vi hade ju redan en optimist som släp jolle, men den var lite för instabil. Så jag hittade en lämplig klinkbyggd furu jolle till bra pris som vi slog till på.

Man kan sitta 2 vuxna och ett barn i den, och det passar oss utmärkt.



Vi har tjärat den utvändigt nu så det luktar lite riktig träbåt.
Vi satte också ditt en rejäl tamp som reling. Det ser mycket bättre ut då.

Fick av en ren slump tag på en gammal Johnsson 3hp från tidigt 60 tal som fanns i en gammal fiske koja i Enånger.
Trodde för allt i världen inte att den skulle starta efter ca 20 år i en bod. Den var ju i bra skick estetiskt sett men ändå
.



Så jag tog ner den på jobbet och bytte stift, gjorde rent förgasaren och tanken. Satt den i provbaljan och 4 ryck senare så gick den. KUL.

Så jag och Tom var ut idag 2008-07-06 på en test vända. Glömde att skruva upp luft nippeln först så motorn stannade, men kom snabbt på problemet.  Men sen var det glada miner. Tuffade på i ca 5kn. Super kul.

Roligt med tidsenliga båtar och motorer.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback