Motor

 
2014-04-19
 
 
Nu är motorn provstartad. Efter luftningen så hoppade den igång och gick som den skulle. Ingen blå rök eller konstiga ljud.
 
En ny propeller är inhandlad för att stämma med den nya motorn, det blir en 3 bladig 20*18.
En ny kil är också beställd eftersom den gamla var 10mm och den nya propellern har 8 mm spår.
När jag höll på så upptäckte jag att propelleraxel lagret glappade ganska rejält, så ett nytt sånt är också på G.
 
                                                                                                                                                                                            
 
2014-03-15
 
Idag tog Humla och jag ner motorn på släpvagn till båten.
Trots att jag har bantat den genom att plocka bort div prylar så är den tung!! Gissar på ca 250 kilo.
Men vi lyckades få den av släpet och in genom dörren i båthuset. Sen tog skratt attackerna över..
Så en till kompis kom ner och hjälpte oss att bära den till kätting spelet. Efter lite ombyggnad av ställningen över båten så spelade vi upp motorn och passade in den.
Imorgon ska jag ner och bulta motor fästena så är den monterad.. Äntligen.
 
Tack för en bra dag Humla, det gjorde vi bra.
 
 
                                                                                                                                                                                   
 
2011-10-19

Nu har jag inhandlat två tankar. De är på 160 liter vardera och ska sitta under bänkarna.


2010-04-15

Jag har gruvat mig i vinter över motorn. Den tog ju in massor av vatten i oljan i somras. Då bytte jag toppackningen och det verkade som om det blev bättre. Men man är ju ändå nervös!

Så igår tömde jag oljan. Det är lite lurigt att få ut allt då motorn lutar bakåt. För att vara riktigt säker så lossade jag på den i bakkant och tippade fram den. Så fick den stå hela natten. Vill vara säker på att allt ev vatten rinner ut.

Idag monterade jag tillbaka motorn och fyllde olja. 5,5L går det i den gamla B18 motorn.  Ett annat problem jag hade var att jag inte kunde byta oljefilter när motorn var monterad sedan jag skaffade oljekylaren. Hade först tanken på att köpa en sats för att flytta filter hållaren. Kostade 1500kr.. Men sen kom jag på iden att jaga ett oljefilter från en Renault som var mycket plattare. Så nu funkar det finfint.

Efter att detta var gjort så fixade jag en hink med kylvatten och startade upp maskinen. Efter några tappra nysningar och en varm startmotor så ruskade den igång. Körde ca 20 min på olika varvtal och den får inte in vatten i oljan nu. HÄRLIGT!!

Motorn går faktiskt mycket tyst, rent och fint. Tomgången kan man sänka ner till 500 rpm utan att den blir sur och tappar kraft. Så nu känns det som om jag kan släppa den här stenen och se fram emot första test färden.

Här är en film på motorn.

  







2010-08-08

Det var lite strul när jag startade motorn. Den gick bara på 2 cyl och fick in vatten/olja i 2&3 cyl.
Så jag rev av toppen och såg att toppackningen var för liten i loppen... det skiljde ca 1mm på cylindrarna och packningen.

Så jag fick tag på en ny packning och startade upp den igen, nu verkar den gå bra och inte få in massa vatten i motorn. Så nu blir det att köra igenom några oljebyten för att verkligen få ut allt vatten som var i tråget.
Det var så pass mycket som ca 1,5L bara rent vatten under oljan i tråget!!!


2010-07-17

Imorgon kväll eller på måndag så blir det troligen motorstart. Det som behöver göras innan är att montera en avgasslang och fixa påfyllningsröret samt ventilationen till tanken samt att dra en slang till motorrumsfläkten.

Mao inga stora jobb :) 



2009-11-11

Idag var jag och min kompis Humla och min son Tom till Sorina för att lyfta i motorn.
Det gick alldeles utmärkt.
Sjöströms kom med en traktor och vi drog ut Sorina och lyfte sedan i motorn med hjälp av långgafflarna på traktorn.

En glad och hjälpsam besätning.











Det här är nog sista gången som Sorina kommer ut före sommaren 2010!






2009-11-10

Imorgon får jag hjälp av en traktor att lyfta i motorn. Det blir bra att få i den, då kan jag jobba med el dragning, kylning m.m.



2008-11-10

Ja motorn behöver spolas ren i kylkanalerna. Så jag har skruvat lös den och ska lyfta den under veckan.

Jag tar in den på jobbet och skruvar isär den, kommer att spola med högtryck i kanalerna och sedan köra toppen och blocket samt avgaslimpan i en het tvätt.

Funderar på om jag ska blästra den och måla om den samtidigt. Det är fint när den är röd med svart limpa.
Just nu är den penta grön.

Men vi får se.





2008-11-22

Idag så har jag skruvat ner hela motorn!

Jag kan säga att det var på tiden, nästan hela kyllimpans kanaler var igensatta.
Så nu blir det till att köra limpan, toppen och blocket i en het tvätt. I övrigt såg den bra ut, lager, cylindrar mm.

Det borde bli en klar skillnad med kylningen efter detta.

2008-11-24

Idag körde jag upp motorn till motorrenoverarn.
Han tvättar ur den och planar toppen och blocket.

Nya packningar och frostpluggar är beställda.
Jag kommer även att blästra den och lacka om den i volvos orginal kulör, röd & svart.

Jag hittade en spricka i bröstkåpan på motorn, så jag tänkte få den svetsad. Men när jag var ner på håstaholmen till båten och letade i gömmorna så hittade jag en ny bröstkåpa som var blankpolerad och med en fin vattenpump.
Så det blir ju bra.
Jag funderar även på att skaffa en kromad ventilkåpa nu när man ändå gör resten av motorn fin.

Vi får väl se vad budgeten räcker till.


2009-01-05

Motorn är nu renoverad. Ska bli intressant att starta den framöver.
Den kommer att pryda sin plats i båten framöver nu.

Åtgärdade saker:
Totalt ner monterad.
Spolade & rensade kylkanaler.
Körd i het tvätt för att få bort alla gamla oljerester i motorn.
Blästrad & lackad.
Monterat oljekylare.
Rengjort oljesumpen ( mycket kladd)
Gått igenom & kontrollerat alla delar.
Ny bröstkåpa.
Ny elförzinkad ventilkåpa.
Honade cylindrar.
Ny tändspole.
Nytt fördelarlock, rotor och tändkablar.
Nya tändstift.
Nya packningar & filterringar.
Planad topp & block
Nya slangar.
Ny impeller.
Nya frostpluggar.
Aluminium oljesump.
Kollade lager samt kolvringar.
Rengjord förgasare.



El förzinkad ventilkåpa. Det vart ett bra lyft för helhets intrycket.



Det ser mer ut som en orange färg, men den är röd...



Här ser ni oljekylaren. Jag tänkte först måla den röd, men efter att jag provat att polera bort gammal färg så vart den så här.



Kyllimpan var nästan helt igensatt av rost och skit. Det främre locket hade rostat hål så det fick bytas.







Trackback