Nyheter

2016-06-11

Nytt inlägg, Året är 2016

___________________________________________________________________________________________

 

2016-05-08

Sorina är till salu, men vi kommer att använda och njuta av henne fram till en ev försäljning.

Vårrustningen är nu i fullfart och planerar att sjösätta 21/5.

                                                                                                                                                               ________

Jag vill säga tack till min familj som har ställt upp. Och ett särskilt tack till min pappa som varit med under hela renoveringen och varit till en enormt stor hjälp, high five vi gjorde det. Nu är det bara resten kvar.


 

Jag vill skriva en rad om min pappa Bokförläggare Lars-Åke Winberg som gick bort i augusti 2012.

Pappa var en storsint människa som gjorde allt för min syster och mig. Visst var vi oense över saker ibland, men vi redde alltid ut det till det bästa.

Pappa var väldigt drivande i mina intressen och supportade mig i vad än jag tog mig an. Minns en dag när jag kom hem med en otroligt ful Ford Taunus som var ombyggd till cab.. ” Varför i hela världen har du köpt den här?” ”Vad ska du göra med den då?” Ruskande på huvudet gick han upp och satt sig på verandan, troligen för att kyla ner sig och fundera hur han skulle få mig på bättre tankar.Så efter en stund kom han ner på gården igen och sa ”Du, om du målar den matt svart och slänger på några häftiga dekaler på den så kan den bli riktigt tuff”. Så vi hjälptes åt att fixa till den och den platsade perfekt på staden crusing kvällar där de flesta jänke gubbar retade upp sig så där lagom på min gamla Ford.

 I mina båt intressen har pappa ställt upp i ur och skur. Han har själv tyckt det varit roligt fast han inte var någon båt tok. Han kunde faktiskt inte simma..Det började med att vi såg en annons på en Mysingen 4 som vi köpte. Det var en perfekt inskolning i träbåts världen. Jag gjorde det mesta praktiska jobbet medans pappa jagade delar och fixade div finlir.

Sedan köpte jag Sorina. Pengarna jag fick för Mysingen räckte till inköp och hemtransport. Där var pappa också med från början och hjälpte mig att finansiera en stor del av renoveringen. Han var också väldigt aktiv i renoveringen och vi hade många fina timmar gemensamt runt båten. Jag är så otroligt glad att jag fick göra det projektet med min pappa.

I slutet på pappas karriär så köpte jag Lodsen. Pappa var med över till Åland första vändan för att kolla båten.Han var nog i sämre skick än jag ville förstå då, så även Lodsen. Men som den kämpe han var så följde han med mig ändå.

Jag seglade hem Lodsen och i slutet på den sommaren gick pappa bort.

 

Min pappa var en riktig hjälte som jag aldrig kommer att glömma. Du är med mig varje dag och när jag är bekymrad eller tänker lite extra på dig kan jag känna din hand på min axel.

Vi ses en dag och då ska vi skaffa nya projekt att sätta händerna i.

 

 

 

 


Året är 2016

Sorina är kvar hos oss och det är jag egentligen glad för. En sån här underbar båt som är i ett sånt här gott skick skulle vara svår att ersätta med något annat.

Vi har gjort några uppdateringar inför sjösättningen i år, bla

 

1; Monterat en diesel värmare. En Webasto Air Top 2000ST. Så nu har vi värme i båda ruffarna och på toaletten. En förutsättning om vi ska vara ute med barn att få bort det råa på natten och ha ett behagligt klimat ombord.

 

2; Jag har börjat att göra klart riggen och Sorina ska vara klar att seglas i år. Bilder kommer.

 


Året var 2015

Ja här i Hudiksvall rullar livet på med hus, barn, snö, takbyte, renoveringar mm.
Sorina är i ett så bra skick nu att jag endast ska fixa några små justeringar efter motorbytet och en vårrustning så klart.
 
1. En lite mindre propeller ska fixas. Den vi beräknade är 20*18, men då saknar jag 700 rpm och ett par knop. Så kanske 19*16 eller liknande blir bättre. Är det någon som har en sån liggandes för 30mm axel så hör gärna av er.
 
2. Växelreglaget ska sättas fast bättre, jag byggde en förhöjnad till det som visade sig inte behövas och den sprack i sommras. Så den ska tas bort och reglaget ska dras fast.
 
3. Durkarna i förruffen ska målas om. 
 
4. Ett nytt beslag för gösstaken som jag har fått tag på ska skruvas dit. 
 
5. En spricka på ca 30cm på babords skarndäck precis vid toaletten ska fräsas ur och lusas i.
 
Sen får det nog vara bra för i vinter.
 

Året var 2014

 

2014-06-18
 
Ja då är sommaren 2014 här! Sorina är åter sjösatt efter ytterligare 2 år på land. Att hon blev kvar på land beror på flera anledningar, vi köpte skutan Lille Lodsen och seglade den 2012. Och 2013 flyttade vi in till Hudiksvall och hade absolut ingen tid över för Sorina.
 
Men nu är vi i vattnet igen.
Det har även blivit några uppdateringar ombord.
En ny (begagnad) motor är monterad. Till den byggde jag även in en Aquadrive enhet. För att den skulle fungera behövde jag byta ut den aktersta botten stocken till en grövre i syrafast stål..
Instrumenteringen och reglag är utbytta.
Inredningen i förruffen är fernissat.
Ett nytt solkapell är uppsytt.
Har säkert glömt något..
 
Nu känns Sorina bra, trygg och behaglig.
Vi får väl se hur mycket åka det blir, har en hel del på huset som behöver fixas i sommar också.
 
Men huvudsaken är att hon ligger i sjön där båda våra själar mår bäst :-)
 
 
 
 
 

 

 

  

 

                                                                                                                                                                        

 

2014-02-24

Här är den nya motorn.

En Volvo Penta MD17D-HD. HD står för heavy duty och den har något lägre effekt uttag ärn en D motor. Den är konstruerad för att sitta i yrkes båtar, tex fiske båtar för att hålla längre och gå på lite lägre varv.

Men den kommer att bli perfekt till Sorina. 

Den har haft sötvatten kylning sedan ny och ett MS2 backslag. 

 

                                                                                                                                                                                  

2014-02-23


Jag har köpt en Aquadrive enhet med trycklager och CV knutar. Detta ska ta bort ljud och propeller trycket ska trycka på lagret istället för direkt på motorn. Detta innebär att motorn är helt obelastad. Och CV knutarna tar upp vinkeln som diffar mellan propelleraxeln och bakslaget. 

Trycklagret kommer att sitta i en av bottenstockarna som är i stål. Denna har tagits bort och mallats av. En ny i 5mm syrafast stål har tillverkats med viss modifiering för att klara påfrestningen.

Detta jobb gjorde Tunman Tools i Hudiksvall. De riktade även propelleraxeln och svarvade ner den för att passa trycklagret på ena sidan.

I helgen monterade jag tillbaka de nya grejorna. Det blev lite putsande med rondellen för att få det att passa trots noga mallning av den gammla bottenstocken. Men nu sitter det där.

Nu återstår det att passa in motorn, dra ny el, montera nytt reglage mm. Men vi jobbar på.

Foto

 

Foto

                                                                                                                                                                                 

2014-02-14


Ja oj vad tiden går fort. Det är redan februari 2014 och som vanligt vid den här tiden på året så kryper det dåliga samvete på mig över Sorina.

Men jag har spenderat lite tid med henne nu några kvällar och har demonterat propeller axeln och är på G att ta bort den aktersta botten stocken.

Axeln ska kapas och svaravas ner till 25mm på den sida som går till backslaget. Detta för att passa i Aquadriven jag köpte. När den ändå är i svarven ska den riktas upp.

Botten stocken ska mallas av och en ny ska tillverkas som är kraftigare. Det kommer även att bli två öron i ändarna som ska bultas i motorbädden. Trycklagret från Aquadriven kommer sedan att fästas i denna. 

Genom att jag sedan får en axel med CV knutar så kommer jag att kunna montera motorn plant. 

När detta är fixat ska motorn tas in i båthuset och hissas upp i min speciall byggda lyftanordning för att passas in. Förhoppningsvis så kommer detta att bli bra och vi ska kunna sjösätta i sommar och njuta igen. 

 

2013-05-12

Vår rustningen rullar på. Däcket är färdig fernissat och div beslag återmonterade. En ny avbärar list är monterad och halva skrovet är målat en gång. Det blir en till strykning ev imorgon kväll. Sen är det bara att måla andra sidan.

Jobbet med motorbytet har fått avvakta just nu. Men att montera själva motorn kommer att gå ganska fort, det är montering av reglage och ny el till motorn som kommer att ta tid. Jag behöver troligen göra en ny instrument panel också för att få plats med reglaget.

Men jag kommer inte att stressa, hinner jag få klart allt i sommar så vore det underbart, men går det inte så blir det med största sannolikhet en sommar 2014 också.  

 

 

 

                                                                                                                                                                                   

2013-04-27

 

Ja nu när Lodsen är såld så kommer det bli lite mer krut lagt på Sorina igen.

Men den här sommaren kommer att ha ett full smetat schema.. Vi har fått tillökning i familjen, en liten dotter vid namn Agnes Olivia Winberg. Sen har vi sålt vårt hus för att flytta in till stan och ta över Winbergs släktgård som varit i släktens ägo i snart 110 år.

Det ser vi fram emot och det kommer att bli en spännande flytt.

 

Dessutom har jag bestämt att göra ett motorbyte i Sorina.

Jag kom över en Penta MD17D-HD i bra skick som ska ersätta den bensinare som satt där tidigare.

Det kommer bli en helt annan bränsle ekonomi att åka diesel och jag tror att den nya motorn kommer att kännas tryggare.

 

Men det blir ju onekligen betydligt mer jobb än det var tänkt för att få Sorina i vattnet igen.

Låget med vårrustningen går annars bra. Jag la sista lagret fernissa på fördäck idag och ska fernissa akterdäck samt skarndäck en sista gång under veckan. Sen ska skrovet slipas och målas. De nya avvisar listerna ska dit och inredningen i förruffen ska skruvas tillbaka. Men det blir absolut sist, det går ju att göra i vattnet också.

 

Så det är bara att köra så det ryker.


Året var 2011

2011-10-07

Då är sommaren offentligt avslutad. Med ca 150 distans ska man kanske inte skryta, men vi har haft enormt trevligt ombord. Både vid bryggan, ute på öar och i fina naturhamnar.
Idag åkte hon upp. Min kompis Humla och min son Tom körde över Sorina till upptagnings varvet där vi har vinter plats.

Avmastningen gick enormt snabbt, sen var det att koppla fergusonen till den överdrivet stora båtvagnen och backa ner till kranen. BG tog som vanligt med upp med sin kran och det gick helt utan problem. Sen körde vi upp till båthuset och spolade rent botten hyfsat och parkerade ståtligt Sorina i sitt ide. 

Ide och ide förresten.. nu ska det jobbas :-)

Tyvärr blev det inga bilder då kameran la av. Fullt med slipdamm i objektivet tar till slut död på en kamera. 

  


2011-10-06
En film från träbåtensdag i borkabrygga Enånger.
Man kan se bla Sorina och svärfars båt. Mycket fiskebåtar.




2011-09-05

En kort film från sommaren.
Fru Winberg är styrman.


 


2011-08-30

Nu är det dags att planer inför vintern. Vad som ska göras och åtgärdas.

Många tycker att det är tråkigt att sommaren börjar dra sig mot sitt slut, men som träbåts ägare känner jag det med blandade känslor. Det är faktiskt ganska trevligt att ta upp båten och komma igång med att utföra förbättringar, fortsätta renoveringen och komma närmare målet.

På min önskelista 2011-2012 står följande.

·         Fixa segel

·         Göra en trappa ner till sittbrunnen enligt ritning

·         Renovera ruffarna

·         Ev byta tillbacka till original ratten som först behöver en renovering

·         Åtgärda de 2 sprickor som har blivit i däcket

·         Lacka däcket 2-3 vändor till

·         Göra garnering till sittbrunnen

 

Hinner jag allt det här så blir jag glad. Annars får det bli vid ett senare tillfälle, för frugan har sagt att båten SKA i även nästa sommar. Och jag kan inte annat än att hålla med :-)



2011-07-15

Vi bunkrade båten för att åka till käringön. Men när vi kom ut så valde vi att gå till Norraljusgrundet första natten.
Där hittade Tom en pöl på berget där det var massa fisk i. Ett helt gäng småspigg men även några "större" fiskar. Så då hade ju han att göra resten av kvällen.





Själv så stog jag för kockeriet. Det blev fläskkottletter med stekt potatis och bea sås.

Annelie hamnade framför Toms bärbara dvd och såg Pirates of the carabien för 100gången :-)
Vid 11 tiden på kvällen gick Tompa och jag upp till vindskyddet och gjorde en scout eld.

Dagen efter åkte vi till Kråkön och la oss i fiskelägret.

Där grillade vi och hade allmänt trevligt.

 

När vi vaknade på morgonen så blåste det ganska rejält, men vi bestämde för att göra ett försök att gå hemmåt ändå. Så vi tog rygg på en yrkesfiskare som var på väg ut men han tvärvände pga av vågorna. Vi fortsatte men fick gå på läsidan av innerstön där vi ankrade upp och funderade. Vi beslöt för att med skydd av innerstön gå in till Njutånger och ta bussen hem. Så nu ligger Sorina där.

Men en trevlig resa ändå :-)




2011-07-09

Då har vi varit till Enånger på träbåtens dag. Väldigt trevligt var det. Käka gott, drack gott och var i mycket trevligt sällskap. Annelies familj var med med deras fina mahogny båt samt Svärfars polare Gurkan med sin fru Åsa. 

Vi var tyvärr de enda träbåtar som låg över, men vi hade skoj ändå. 
Vi åkte från Hudik 7.30 lördag morgon. Gasande värme och kavlugnt på vattnet.

Bergsjö bakom, dom i båten, staden är Hudiksvall :-)

Alla träbåtar samlades vid flakön utanför Borka för att sedan åka i samllad trupp in.

Majoriteten bestod av fiske båtar.

Totalt 16 båtar.

Vi hittade ett perfekt hål att lägga till vid.

Här är Bergsjös båt på utsidan.





Åsa & Gurkans båt. Jädrans fin båt med mycket plats i. Ståhöjd rakt igenom.

Karl-Alfred

Hemfärd med badstop i fläskvik.



 
2011-06-28

Svärfars bår före renoveringen.
Ska sjösättas på söndag.





2011-06-26

Vi planerar att åka till träbåtensdag i Enånger/Borka den 9/7. Ev redan den 8/7.
Sedan planerar vi att åka till Rock vid havet på Hölick den 26/7.

Kul om det blir fler träbåtar som följer med :-)



2011-06-11
Stekande sol och rödbrända armar! Men det är helt underbart.

Darlingen och jag sov i båten fre-lör. Vi låg kvar i marinan och hade trevligt besök under kvällen.




Men idag (lördag) så åkte vi ut. Var och hälsade på några kompisar som bor vid vattenet. Fick ligga på svaj och bli upphämtade av mindre båt då viken var för grund. Sen hämtade vi upp svärföräldrarna och deras barnbarn på varvet där svärfar jobbar för fullt på sin träbåt.


Visst ser han lite sugen ut på att få i sin egenbåt snart :)


Ja vem behöver signal horn när Isabella är med..





2011-05-26

Nu är hon riggad och redo för äventyr. Hon har svällt igen ganska bra och känns helt OK nu.
Lite småpyssel är också gjort.

Börjar bli lite ombonat, nu ska pentryt kompleteras.


CGP vimpeln som visar att man är med i CG Pettersson sällskapet samt SCB vimpeln från Swedish Classic Boats.



2011-05-12

Sorina ligger fortfarande och sväller. Det går sakta… lite orolig är man ju, men man får tänka på att hon har legat på land i 3 år samt genomgått en linoljebehandling. Dessutom är det kallt i vattnet.

Det nya ekolodet jag köpte funkade inte. Jag var orolig att jag skulle behöva byta givaren under båten. Det skulle innebära att jag måste ta upp henne igen! Men jag fick ett nytt uppskickat och som tur var så var det bara displayen det var fel på! Puhh.

Om det är skapligt väder i helgen så blir det nog en provtur.



2011-04-28

Så nu var det dags. Ögonblicket många väntat på. Framförallt jag själv.
Jag har haft trasmattor i kölen på Sorina i 5dagar samt fuktat skrovet utifrån. Motorn är provstartad och pumparna testade. Men ändå så finns pirret där i magen.... Fasiken 3 år på land och en stor renovering. Man har ju inte en aning om hur hon kommer att bete sig när hon lägger sig i vattnet!!

Jag sov ut på morgonen så gott jag kunde, ifall jag måste vara pump vakt hela natten. När jag kom till varvet så var Hallberg redan där med kranen. Shit... Men han skulle lyfta flera andra båtar också och skulle vara där till 18 tiden. 

Jag rensade ur alla mattor och kollade allt en gång till. Såg bra ut. vid 16 tiden kom pappa och svärfar. Så jag ruskade igång vår gamla ferguson. Har blivit en tradition att dra båten med den.



Sen drog vi ner ekipaget mot kranen. Bakade in bakom kranen.



Nervös nu kan jag lova.. Kopplade stroparna



och började lyftet. Det kom lite folk och hjälpte till. Trevlig gemenskap i vår klubb.





Lite framtung men en erfaren Hallberg gjorde tummen upp..








Så med flaggan i topp får hon vatten under kölen.




Bäst att kolla allting innan kranen åker hem. Men allt ser bra ut och Sorina står sig med enbart den lilla pumpen med nivåvakt. Känns otroligt bra...


Så nu ligger hon där i havet.


Nu kommer vi att njuta i sommar med lite testkörning i maj. Sedan blir det nog några nätter ute på böljan.
Skit roligt är det iallafall.


Presentation

Motorkryssaren Sorina

Den här sidan kommer att handla om renoveringen av en äkta C.G Pettersson båt från den första utdragna spiken till sjösättning.

Jag vill börja med att tacka Pär-Olov Rosenberg som har ställt upp med så mycket under renoveringen. Han är en båtbyggare / renoverare av toppklass. Utan honom hade det alldrig varit möjligt att genomföra det här projektet.




Jag (Marcus Winberg), kom in i träbåtsvärlden 2002 när jag köpte en Mysingen 4 som jag såg på en annons i hamnen. Jag hade då ett Hotrod projekt hemma i garaget, en Ford 27:a hos min pappa som jag hade stora visoner om, men jag hade fastnat för den där båten jag hade sett. Jag bestämde med ägaren att jag skulle få en viss tid på mig att sälja hotrod projektet och sedan köpa båten. Så på den vägen är det..

Jag använde båten ca 2 sommrar för att sedan renovera den. Det var en spännande renovering då jag alldrig jobbat med trä eller båtar, men det gick rakt in i hjärtat och sedan dess har jag varit fast.

Här efter renoveringen med en Mercury 1000 från 1962.


Mysingen såldes ganska direkt efter renoveringen och jag fick ihop pengar att köpa en stor härlig CGP båt, Sorina, men tyvärr så visade det sig att Sorina behövde en omfatande renovering. Det är den ni ska få läsa om i den här bloggen.





Genom åren så har Sorina lämnat många ägare bakom sig. Det har blivit många ombygnationer som har skilt sig ifrån orginalet. Men hon har säkert varit praktisk och lämplig för just den ägaren.

Mitt mål är solklart... vi kommer att renovera henne till orginalutseende. Det kommer att innebära mycket jobb, nästan allt måste ny tillverkas efter orginal ritningar eftersom nästan inga orginal delar finns kvar. Men en sån här båt ska inte bli en i mängden.


Målet är att vara klar för sjösättning sommaren 2010

image1

Sorina, en motorkryssare från Carl-Gunnar Pettersson på Liljeholmen.


Året då det begav sig var 1935-1937
Ritningsnummer 805:D
Ritad för en Penta typ A-4 och 12 kvm segel med Ketch rigg.

Löa: 9m
Bredd: 2,45m
Djup: 1,36m
Vikt: ca 4,5 ton
Ägare: Marcus Winberg / Annelie Hammar / Tom Kring

Ägarlista som vi vet i nuläget:

19- 1980. Hans Prembly

1980-1986. Bernt Lundberg

1986-1989. Jan Ohlsson

1989-1992. Henning Rutger


Sorina har klara spår från Wiking 10. Konstruktörens egen båt som han seglade hela norden runt med.

Sorina har två systrar den ena är troligen Carl-Stuart.



Den andra heter heter Nerita. Byggd åt en järnvägsdirektör i Oxelösund ca 1930, kom till Stavanger Norge 1966 finns sedan 1993 i Stord/Norge.



Det som kan verka konstigt är att både Carl Stuart och Nerita är byggda i mahogny medan Sorina är byggd i furu, ek och oregonpine samt att hon är ketchriggad med stödsegel.
Kanske var det så att Sorinas beställare inte hade råd med mahogny, eller valde att ha henne målad och därför ansågs det lite "overkill" med mahogny? Med tanke på att hon är riggad så kanske beställaren använde henne till mer tuffa tag och inte ville ha spegelblank mahogny? Många frågor kan det bli, tänk om någon kunde svara...!

Troligen är inte Sorina lika välkänd som hennes två systrar, hon är bla inte omnämnd i boken CG Pettersson av Gunnar Fritz-Crone medan dom andra systrarna är det. Hon är ett litet mysterium......

Jag har ritningar på Sorina. En med nr 805:D som är en spantritning, den andra har nr 850 och är en inredningsritning och en segelritning.

Segelritning

Inrednings rittning




Välkommen ombord hälsar
Sorina med besättning.

 

 

 


 

 


Kontakta mig

E-post:
[email protected]


Tele:

070-6814896

Varv: Reffelmans varvet i Hudiksvall
Båtplats: HSSS (Hudiksvalls båtklubb) Brygga 8 plats 7

Adress:
Marcus Winberg

Östra Tullgatan 21

82452 Hudiksvall


Vill ni komma på ett besök i båthuset så är ni varmt välkomna. Hör bara av er före.


Wall of fame



Mina nära och kära som hjälper mig med projektet!

 

Daniel Humla.:

Min vapendragare. Hjälper till med ALLT. En grym kille att ha på sin sida i ur och skur. Han skulle ha förtjänat en plats på denna sida för länge sedan.

Pappa:

Lars-Åke Winberg. Allt i allo. Research

Mamma:

Elsa Winberg.  Textil, båthusbygge  


John Davies:

God arbetskraft

Styvmamma:

Lisa Österlund. Som lånar ut min pappa

Styvpappa:

Jan Ståhl. Goda ideer, båthusbygge mm

Lars i Enånger:

Har donerat Ek virke

Per-Olov Rosenberg:

Båtbyggare som har tagit åt sig stora delar av jobbet med däcket

Syster.

Maria Winberg: Hämtar upp delar i huvudstaden.

Svåger.

Jonas Holmberg: Rådgivare inom trä.

Min son. Tom Kring:

Som håller lågan uppe och ger ärliga svar.

Min kära sambo:

Annelie Hammar. Har ett enormt tålamod med mig och låter mig genomföra detta.

Tack allihopa från en galen träbåts freak.




Vill DU hamna på den berömda Wall of fame listan och bidra med något användbart till renoveringen, tips, information, arbetskraft eller rent av någon donation.

Gör då detta genom att kontakta mig på

[email protected]

 



Master

2011-09-29

Då har seglen kommit.
Mycket fint hantverk av Birger Sjöberg som driver sailmasters i Järvsö, med mässings löpare och karbinhakar.

Vi provhissade stor och fock, tyvärr hade jag bara ett fall så vi kunde bara hissa ett i taget.

Men här är en bild med storseglet uppe.




Nu är det snart upptagning och avmastning.
Så i vinter blir det att kompletera upp riggen så att allt fungerar, sen blir det en spännande vår med provsegling.



2011-08-31

Nu är seglen beställda.

1st. Storsegel
5,7 kvm
1 st. Mesan 1,5 kvm
1 st. Stagfock 4,6 kvm

Segelduken heter clipper canvas, den duken har bla använts på briggen tre kronor och är barkröd. Snygg färg till en veteranbåt.

Får se om vi hinner få färdigt innan upptagning, annars får det bli till våren.




2011-08-23

På fredag kommer en segelmakare och ska spana in riggen. Han ska göra ett pris på segel till Sorina. Kan bli jädrans bra det här :-)


2011-04-15

Jag hade problem med att masterna svällde fast i mastfötterna. Så när jag skulle masta av så måste jag skruva lös hela foten. Jobbigt och onödigt.

Nu har jag monterat aluminium ringar på masterna som precis går ner i mastfoten. Förhoppningsvis så löser det här problemet.





Dom gamla masterna var ruttna och i flera delar. Dom hade sista åren endast varit uppsatta för syns skull.
Här ligger Sorina med de gamla masterna. Detta var före jag köpte henne.



Så första vintern jag ägde henne så tog min pappa och jag tag i detta. För master var ju en självklarhet...
Som tur var så följde ju alla orginalbeslag med, så det var "bara" själva masterna & bommarna som skulle tillverkas.








Vi fick tag i en flaggstångs/mastbyggare uppe i högakusten som gjorde nya master i gran. Vi fick ett OK pris och lastade masterna på taket till pappas volvo 940, sen åkte vi upp.

Vi hämtade dom nya på samma vis och tog ner dom på håstaholmen för målning och montering.

Vi mätte efter de gamla vart alla beslag skulle sitta







Så följande sommar såg det ut så här.






Inredning

2015-01-25
 
Idag ser hon ut så här invändigt. Fortfarande en del jobb kvar. Men på god väg.
 
 
 

                                                                                                                                                                
2011-11-21

Arbetet med inredning i förruffen fortsätter. Jag har börjat att slipa friborden och skottet mot pentry och toalett. Friborden kommer att behandlas med linolja. Sen funderar jag på att göra ny garnering som täcker hela insidan. Tror det blir snyggt. Tacket funderar jag på att göra vitt men däcksbalkarna kommer att fernissas.

Pappa håller på att göra mallar till garderoberna och bänkarna som vi sedan kör upp till Rosenberg så får han göra grejorna i ek.





Skjutluckan har jag tagit bort. Den beöhver en liten reparation.





2011-11-10

Jag har rivit ur inredningen i för ruffen och pappa ska malla upp för nya garderober och bänkar. Nu när allt är ur rivet så passar jag på att slipa rent mellan spanten. Även skotten ska och all annan inredning ska slipas rent. Däcksbalkarna ska renslipas men taket kommer troligen att målas vit.



2011-10-31

Nu har jag lämnat in det gamla signalhornet på lite service! Kan ju vara kul om det funkar så jag kan tuta på alla vattenskotrar nästa sommar..

Jag gav förtroendet till Lindells motorlindningar här i Hudik. Dom skrattade när dom såg vad jag kom med och försökte gömma sig, men efter lite övertalande så tog dom emot hornet :-)



2011-04-16

Luftintag till motorn monterat.
Tänkte först ha dom på skarndäck, men det här blev bättre.



Jag har också lackat den lila biten vid växelspacken.



Pentryt börjar också bli någorlunda användbart.



Dynorna är provade.



Bytte även handlänspumpen och bytte plats på den. Nu sitter den under BB bänk.



2011-04-02

Nu börjar det se lite trevligare ut i för ruffen. Toan är snart färdig installerad med genomföringar, slangar och avluftnings böjar. Jag kläde även in skrovsidan med lite furu som jag hyvlade ner till 10mm.  Det är stryket med linolja och terpentin.





Slafarna är också fixade. Det får funka så här. Kanske gör jag om det i ek i framtiden.





Kylskåpet står på plats i pentryt. Jag håller just nu på att limma ihop furu som jag ska bygga en låda runt det med. Då kan man använda det som en avlastnings bänk också. Det kommer att bli ventilation till kompressorn i bakkant.  




2011-03-26

Nu är durkarna lackade, injusterade och monterade.
Blev ett ganska bra resultat tycker jag.

Bänkarna är också monterade.



Dörrar och luckor är monterade. Kvar är att göra en list som täcker upp i mitten på dörrarna.

Här är akterruffen.


Och förruffen.



Även kompassen hittade en plats.





2011-03-18

Nu är det full fart med inrednings jobb.
Jag har justerat in alla ruffdörrar, fram och bak samt toalett dörrarna. Genom att nya ruffsargar är gjorda så stämde inte riktigt avståndet mellan dörrarna och luckorna, så jag har även fått limma på en bit där.

Durkarna ska finslipas idag och tas in för lack behandling under eftermiddagen.

Köket är också på G. Jag har installerat ett kylskåp och gjort färdigt spis/arbetsbänken. Här får originalet faktiskt ge sig lite. Men alla original delar är kvar om man vill återställa det sedan!

Slafarna i för ruffen ska återbyggas snart. 

I toalett utrymmet så ska jag klä insidan av skrovet med fina furu ribbor samt göra en durk. Det ska även byggas en upphöjning där toaletten ska stå.

Kapellbågarna är monterade och jag inväntar sömmerskan som ska få sy om kapellet.

Så det händer grejor nu! Men det går fort nu till sommaren och snart väntas sjösättning, det pirrar lite redan nu när jag säger sjösättning :)


Återkommer med bilder.


2011-02-24

Var och lunchade med min mamma idag.. Vi kom in på båt prat och att jag kommer att behöva sy upp nya dynor till sittbrunen!
Hon har sytt om dynor förr till mig i renoverings samanhang och har sagt alldrig mer!!!

Men nu "lurade" jag på något vis ( var inte så svår övertalad ) henne att sy dom här dynorna också. :)

Funderar på gröna dynor. Har sett det på andra veteranbåtar och det är ju väldigt snyggt. 


2010-11-08

Durkarna är på G.
Jag har gjort en plywood mall i 10mm som jag sedan har limmat och skruvat planhyvlad furu ribb i 22mm på.
När dom torkade så blev dom lite konkava! Jag tänkte lösa det genom att skruva balkar på undersidan som drar dom rätt igen.

Nu under julhelgen så ska Jonas hjälpa mig med det samt justera in dom riktigt.







Här kan ni se på ett ungefär hur bänken ska stå.




2010-04-11
Idag kom Pär-olov med bänkarna och grabbräckena till fördäck.
Så vackert!!!

Nu ska dom finslipas och oljas in samt fernissas. Sedan ska dom monteras i båten.









2010-03-18
Pär-Olov har börjat att tillverka bänkarna.


2009-12-11

Jag har börjat med installationer av div grejor i båten.
Tex så har jag dragit el rör där kablar ska gå.
Även så har jag passat in bränsletanken och dragit ledningar till hydraulstyrningen. 
Monterat ett vattenavskiljande bränslefilter och motorrumsfläkt.








2009-11-10

Dörrarna till toalett utrymmet är monterade.





2009-11-07

Jag har monterat styrpulpeten nu och gjort urtagning för instrumentpanelen. Så fort motorn kommer på plats så ska elen börjas dra. Det blir spännande. Imorgon får jag hem den nya hydraulstyrningen som också ska monteras in.



Dom bakre bänkarna är slipade.




Det främre skottet samt det inre skottet är inoljat med 7 strykningar och eken verkar mättad med det.





2009-09-03

Vi provmonterade det ena locket på bakre sittbänk.
Passade bra.



Trappsteget ner till förruffen är också renoverat och monterat.






2009-08-22

Var ikväll upp till en kompis i Sundsvall och käka surströmming med snaps eller var det tvärtom?
Iallafall så åkte vi in till Mellanfjärden på vägen och kollade båten. Tog lite bilder.
Per-Olov har nu börjat att montera skotten. Det ser strålande ut.

Här syns det främre skottet som dörren till förruffen sitter i.









Sen har vi gjort ett nytt skott till toalett utrymmet.
Där kommer två dörrar som jag fått tag på via Tradera att monteras in.
Tidigare saknades dörrarna helt och endast ett fult skynke hängde där.





Han har även limmat i nya bitar efter sittbrunssargen på båda sidor.









2009-07-15

Det främre skottet till förruffen måste renoveras pga röta.
Så div nya delar kommer att tillverkas.
Nu är det helt borttaget.

Speglarna är isärskruvade.


Ett enda stort pussel.



Den främre delen i fören som håller ihop skrovsidorna (kommer inte ihåg vad den kallades) har någon sågat/ borrat i. Per Olov skulle ta en funderare på hur det ska lösas.







2009-03-25

Har slipat bort nitarna som höll orginal durken på plats.
Nu kan uppbyggnaden påbörjas så smått.

I bakgrunden kan man se hur bordläggningen av furu har torkat isär. Men det brukar inte vara några bekymmer!








2009-02-25

Idag var jag nere och rev bort det gamla ramverket till durken. Det var höjt för att få bättre komfort, men jag vill ju ha orginal utseende.
Orginal fästena är kvar så det blir inga större problem att återbygga det.

Det blev tomt...







2009-01-05

På torsdag 8/1 ska en lokal möbelsnickare komma och titta på inredningen.
Han ska hjälpa oss att bygga nya bänkar, en liten trappa, och en mellanvägg som avskiljer förarplats och passagerar platserna. Lika som CarlStuart


Han ska också bygga den nya vindrutan, också lika som på CarlStuart.
Vi har fått mallarna av tidigare ägare till båten ovan.

2008-11-13

Inredningen är skrapad.
Bänkarna är borttagna och nya mer orginal liknande ska göras.
Styrpulpeten har gjorts ny enligt orginal i EK.



Durken ska sänkas till orginal höjd. Tidigare ägare har höjt den för att inte få en så stor låda över motorn. Men orginal är den bara 100mm lägre. Så det är egentligen inget som stör mig.
Men jag vet inte vad jag ska tillverka den ny durken av? Den nuvarande är av laminerad plywood.

Sen undrar jag hur det ska se ut under durken, om man ska dela av så att motorrum och bränsle utrymmen får egna sektioner osv?

Kom gärna med förslag.

Motor

 
2014-04-19
 
 
Nu är motorn provstartad. Efter luftningen så hoppade den igång och gick som den skulle. Ingen blå rök eller konstiga ljud.
 
En ny propeller är inhandlad för att stämma med den nya motorn, det blir en 3 bladig 20*18.
En ny kil är också beställd eftersom den gamla var 10mm och den nya propellern har 8 mm spår.
När jag höll på så upptäckte jag att propelleraxel lagret glappade ganska rejält, så ett nytt sånt är också på G.
 
                                                                                                                                                                                            
 
2014-03-15
 
Idag tog Humla och jag ner motorn på släpvagn till båten.
Trots att jag har bantat den genom att plocka bort div prylar så är den tung!! Gissar på ca 250 kilo.
Men vi lyckades få den av släpet och in genom dörren i båthuset. Sen tog skratt attackerna över..
Så en till kompis kom ner och hjälpte oss att bära den till kätting spelet. Efter lite ombyggnad av ställningen över båten så spelade vi upp motorn och passade in den.
Imorgon ska jag ner och bulta motor fästena så är den monterad.. Äntligen.
 
Tack för en bra dag Humla, det gjorde vi bra.
 
 
                                                                                                                                                                                   
 
2011-10-19

Nu har jag inhandlat två tankar. De är på 160 liter vardera och ska sitta under bänkarna.


2010-04-15

Jag har gruvat mig i vinter över motorn. Den tog ju in massor av vatten i oljan i somras. Då bytte jag toppackningen och det verkade som om det blev bättre. Men man är ju ändå nervös!

Så igår tömde jag oljan. Det är lite lurigt att få ut allt då motorn lutar bakåt. För att vara riktigt säker så lossade jag på den i bakkant och tippade fram den. Så fick den stå hela natten. Vill vara säker på att allt ev vatten rinner ut.

Idag monterade jag tillbaka motorn och fyllde olja. 5,5L går det i den gamla B18 motorn.  Ett annat problem jag hade var att jag inte kunde byta oljefilter när motorn var monterad sedan jag skaffade oljekylaren. Hade först tanken på att köpa en sats för att flytta filter hållaren. Kostade 1500kr.. Men sen kom jag på iden att jaga ett oljefilter från en Renault som var mycket plattare. Så nu funkar det finfint.

Efter att detta var gjort så fixade jag en hink med kylvatten och startade upp maskinen. Efter några tappra nysningar och en varm startmotor så ruskade den igång. Körde ca 20 min på olika varvtal och den får inte in vatten i oljan nu. HÄRLIGT!!

Motorn går faktiskt mycket tyst, rent och fint. Tomgången kan man sänka ner till 500 rpm utan att den blir sur och tappar kraft. Så nu känns det som om jag kan släppa den här stenen och se fram emot första test färden.

Här är en film på motorn.

  







2010-08-08

Det var lite strul när jag startade motorn. Den gick bara på 2 cyl och fick in vatten/olja i 2&3 cyl.
Så jag rev av toppen och såg att toppackningen var för liten i loppen... det skiljde ca 1mm på cylindrarna och packningen.

Så jag fick tag på en ny packning och startade upp den igen, nu verkar den gå bra och inte få in massa vatten i motorn. Så nu blir det att köra igenom några oljebyten för att verkligen få ut allt vatten som var i tråget.
Det var så pass mycket som ca 1,5L bara rent vatten under oljan i tråget!!!


2010-07-17

Imorgon kväll eller på måndag så blir det troligen motorstart. Det som behöver göras innan är att montera en avgasslang och fixa påfyllningsröret samt ventilationen till tanken samt att dra en slang till motorrumsfläkten.

Mao inga stora jobb :) 



2009-11-11

Idag var jag och min kompis Humla och min son Tom till Sorina för att lyfta i motorn.
Det gick alldeles utmärkt.
Sjöströms kom med en traktor och vi drog ut Sorina och lyfte sedan i motorn med hjälp av långgafflarna på traktorn.

En glad och hjälpsam besätning.











Det här är nog sista gången som Sorina kommer ut före sommaren 2010!






2009-11-10

Imorgon får jag hjälp av en traktor att lyfta i motorn. Det blir bra att få i den, då kan jag jobba med el dragning, kylning m.m.



2008-11-10

Ja motorn behöver spolas ren i kylkanalerna. Så jag har skruvat lös den och ska lyfta den under veckan.

Jag tar in den på jobbet och skruvar isär den, kommer att spola med högtryck i kanalerna och sedan köra toppen och blocket samt avgaslimpan i en het tvätt.

Funderar på om jag ska blästra den och måla om den samtidigt. Det är fint när den är röd med svart limpa.
Just nu är den penta grön.

Men vi får se.





2008-11-22

Idag så har jag skruvat ner hela motorn!

Jag kan säga att det var på tiden, nästan hela kyllimpans kanaler var igensatta.
Så nu blir det till att köra limpan, toppen och blocket i en het tvätt. I övrigt såg den bra ut, lager, cylindrar mm.

Det borde bli en klar skillnad med kylningen efter detta.

2008-11-24

Idag körde jag upp motorn till motorrenoverarn.
Han tvättar ur den och planar toppen och blocket.

Nya packningar och frostpluggar är beställda.
Jag kommer även att blästra den och lacka om den i volvos orginal kulör, röd & svart.

Jag hittade en spricka i bröstkåpan på motorn, så jag tänkte få den svetsad. Men när jag var ner på håstaholmen till båten och letade i gömmorna så hittade jag en ny bröstkåpa som var blankpolerad och med en fin vattenpump.
Så det blir ju bra.
Jag funderar även på att skaffa en kromad ventilkåpa nu när man ändå gör resten av motorn fin.

Vi får väl se vad budgeten räcker till.


2009-01-05

Motorn är nu renoverad. Ska bli intressant att starta den framöver.
Den kommer att pryda sin plats i båten framöver nu.

Åtgärdade saker:
Totalt ner monterad.
Spolade & rensade kylkanaler.
Körd i het tvätt för att få bort alla gamla oljerester i motorn.
Blästrad & lackad.
Monterat oljekylare.
Rengjort oljesumpen ( mycket kladd)
Gått igenom & kontrollerat alla delar.
Ny bröstkåpa.
Ny elförzinkad ventilkåpa.
Honade cylindrar.
Ny tändspole.
Nytt fördelarlock, rotor och tändkablar.
Nya tändstift.
Nya packningar & filterringar.
Planad topp & block
Nya slangar.
Ny impeller.
Nya frostpluggar.
Aluminium oljesump.
Kollade lager samt kolvringar.
Rengjord förgasare.



El förzinkad ventilkåpa. Det vart ett bra lyft för helhets intrycket.



Det ser mer ut som en orange färg, men den är röd...



Här ser ni oljekylaren. Jag tänkte först måla den röd, men efter att jag provat att polera bort gammal färg så vart den så här.



Kyllimpan var nästan helt igensatt av rost och skit. Det främre locket hade rostat hål så det fick bytas.








Detaljer

2011-10-31

Nu har jag lämnat in det gamla signalhornet på lite service! Kan ju vara kul om det funkar så jag kan tuta på alla vattenskotrar nästa sommar..

Jag gav förtroendet till Lindells motorlindningar här i Hudik. Dom skrattade när dom såg vad jag kom med och försökte gömma sig, men efter lite övertalande så tog dom emot hornet :-)



2011-10-03

Jag har haft en hel del bekymmer med att marken i mitt båthus har legat ganska djupt i förhållande till dom andra båthusen. det har mao runnit in MASSOR av vatten när det regnar eller när snön tinar. Visst är fukt bra för båten i viss utsträkning.. men jag vill inte vada i 3dm djupt vatten!

Dessutom blir det hockeyplan när regn vattnet fryser över vintern.
Så nu har jag tagit ner vår kära ferguson med skopa och håller på att köra in massor av massa som jag ska lägga singel uppepå. Hoppas få klart den här veckan så jag kan ta upp Sorina och få in henne i palatset.



2011-03-29

Jag och Humla var ner till Smedjebacken, men när vi kom dit så var det så stora saker så jag avstog. Men jag köpte med mig en rejäl bandsåg..

Så nu håller jag på att sätta iordning en liten snickarbod hos min pappa. Har fått disponera en bod som han har.

Jag köpte en hyvel igår. Det blev en scheppach rikt och plan hyvel.













Snart kommer jag att ta dit de maskiner jag har vid båten också. Pelarborr, bandputs osv.
Till helgen får jag även hem en svarv i lämplig storlek. Så nu ska det snickras och tillverkas.



2011-03-03

På lördag åker jag och min kompis Humla ner till smedjebacken för att köpa ett gamalt snickeri. Iallafall delar av det.
Det blir en svarv med dubbavstånd på 2 meter, klyvsåg, bandsåg och putsmaskin.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ha så stora maskiner till men priset är rätt och Sorina lär väl inte bli den sista träbåt jag äger... :)

Sen kan man ju kanske göra lite extra knäck..!
Jag har blivit lovad att få ha dom i en bod hos min pappa, där kan jag ha lite värme vid behov också.
Så om någon behöver något stort svarvat så kan ni höra av er.



2011-02-20

Snickeri!

Kanske inte riktigt, men jag hittade en gammal bandsåg som min farfar hade nån gång på 40 talet :)
Jag fick igång den och efter mycket provsågande och justering så funkar den och sågar rakt.



Sen hade han en lite nyare bandslip som jag använder. Mammas man hade en planhyvel som jag lånat och han hade en svarv ståendes som jag kunde använda.



Så nu, efter 3.5 år in i renoveringen har jag fått till en liten snickeri del i båthuset. Jädra sönt och roligt att hålla på. Spar mycket tid och pengar också genom att slippa leja bort allt man ska tillverka!



2011-01-28



Jag har införskaffat ett ekolod. Fick tag i ett Eagle cuda 300 som hade stått som demo i en butik. Bra pris och i nyskick.
Det är ju alltid kul att se djupet när man tex går in i vikar osv. Men man vill ju se djupet fram på båten, annars är det ju ofta försent när väl givaren ser grundet!
Jag kommer att köra ett budgett allternativ och använda den medföljande akterspegelsgivaren och montera den fram på kölen under vattnet.

Jag monterar den på ett vinklejärn och drar in kabeln genom en skrovgenomföring som jag sedan tätar. Det borde funka.

Den enda nackdelen med ett ekolod är att det kanske inte passar in på en veteranbåt. Men jag tycker att man får ofra visst utseende för säkerheten m.m.


2011-01-11

Jag funderade ett tag på hur jag skulle lösa det där med kabel till sökarn. Den  som var dä hade jag gjort av 2st kablar och kympslang! Inte så snyggt....

Då kom jag på det! Så jag tog en duschslang som jag kapade till och lät den sidan mot dusch handtaget sitta kvar och monterade den mot lyktan. På andra sidan använde jag en däckskontakt som jag monterade mot båten. Det är bra ifall man vill ta bort sökarn när man inte är vid båten (ur stöld synpunkt).

Så det blev ett snyggt hölje av rsotfritt som nog dom flesta som inte vet vad det är har svårt att gissa att det är en duschslang :)

Lyktan behöver poleras, men annars ser installationen mycket bra ut. 

Här ser ni resultatet.







2010-12-18

Jag var och skottade av båthuset idag. Såg inte ut att vara något problem med bångnande takstolar osv trots 60cm snö. Men det kändes ändå bra att ta av det.

Jag passade även på att montera en ny ekplatta jag gjort som ska stå på skarndäck där sökarlyktan står. Den behövs därför att skarndäck lutar ganska mycket och jag vill ju att sökarn står rakt.

Det blev att bra resultat tycker jag och jag släckte i båthuset och testade sökarn, den lyser bra efter min ombyggnad med reflektorn!

Här är foten efter lack.








Jag har även monterat signalhornet.






2010-11-21

Jag fick tag på en kompass via tradera. En Silva typ 41 i en ek låda.
Mycket fint skick på den och enligt Silva så är den från slutet på 30 talet! Det passar ju perfekt..

Det jag skulle vilja ha är bygeln som man kan montera kompassen i och sätta mot tex skottet. Om någon har en sån liggandes så köper jag den gärna!

Tradera är faktiskt ett bra ställe att hitta veteranbåts detaljer på. Ofta går det att få dom till bra priser också.





Jag har även hittat ett beslag till däcksluckan på tradera. Det känns ju mycket roligare att ha ett sånt här istället för ett nytillverkat med plastdetaljer..
Jag vet inte ålder på det här, men det passar in bra på båten tycker jag.






2010-11-08

Jag fick ju tag på ett rorkultsbeslag via tackel & tåg i Stockholm som var i hyfsat skick. Men det behövdes borras upp i axel hålet då min axel var 30mm och beslaget var 25mm.

Så det fixade Tunmanstools i Hudiksvall åt mig för en påse bullar. Trevliga killar det där.

Men visst passar det bra?




Nu ska jag bara fixa en rorkult också. Om någon har en så hör gärna av er.





2010-11-08

Jag har gjort färdigt gösstaken nu.
Jag bestämde mig för att ha förlanternan på den istället för uppe i masten. Det blev riktigt bra tycker jag.

Jag har även hissat den obligatoriska CGP vimpeln..



Här syns den platta jag gjorde för lanternan. Den är gjord i furu, men det funkar nog?





2010-09-15

Här kommer lite bilder på båthuset!





Liten arbetsbänk. Ska försöka att få in min stora plåtbänk någonstans också!


Ett plåtskåp att förvara el verktyg m.m i.


Ett ställ att förvara masterna på.




Jag fick en armerad pressening som jag använde till fronten. Bra ljusinsläpp av den också.





2010-09-06

Det blev ingen jolle på midsommar....

Men nu är äntligen båthus riggat så man lätt kan jobba där. Jag har 8st lysrör i taket, flera eluttag efter väggarna samt att jag hängde ner eluttag från taket så man inte behöver ha massa skarvsladdar som man snublar i uppe i båten.

Jag har också byggt arbetsbänkar och har ett låsbart plåtskåp där jag kan förvara dyrare verktyg m.m.

Det enda jag kommer att sakna i vinter är väl värmen! Funderade ett tag på att bygga en liten koja att krypa in i, men vi får se. Det går ju att ha en cupe värmare i ruffen när man är där så man kan sitta där inne å dricka kaffe.


Idag kom jag på att det vore ju kul att få i jollen nu till midsommar :) Jag är ju gräs och barn änkling då så något roligt ska ju jag också ha..

Så jag la den upp & ner och körde på lite roslagsmahogny i en egen komponerad blandning. Får se om den hinner torka tills midsommar.







Men jag har inga åror och motorn gick dåligt i fjol så får se vad jag kommer på, kanske en turbin motor? Eller en gammal modellflyg motor kanske? Eller så lånar jag ut min torrdräkt till Humla så kan han ligga bakom och knuffa på, kanske funkar om jag tankar med öl?


2010-06-06

Jag har letat efter beg plåtar till att klä vägarna med. Fick tag i fin plåt som bör räcka till allt för 400kr! Betydligt billigare än att köpa en bra pressening. Och med plåt så slipper man ju oroa sig att den blåser sönder :)

Så det blir endast framgaveln som får en pressening.


2010-05-28

Ja då var Sorina flyttad till sitt nya båthus nere i hamnen. Lite problem var det, Sjöströms som har blivit vår transportör drog ut henne ur lokalen för att koppla henne på draget på traktorn men det gick in i motvikten så det gick inte att svänga då.... så då fick vi ringa en annan kille med hjullastare Micke Berg som kom på 5 röda för att rädda oss tack och lov :)

Jag och min kompis humla låg bakom när vi såg att hjulet på trailern var skit vint och såg ut som om det nästan vskulle hoppa av!!! Ringde upp traktorföraren direkt och han drog ner på farten så allt gick bra... PUH.
Men nu står hon där.










2010-03-12

Idag fick jag hjälp att göra ek ringarna som ska sitta under ventilatorerna på fördäck.
Dom gör så att ventilatorerna står rakt på däcket som sluttar. Och sen är det ju snyggt att ha såna också.

Jag kunde inte hålla mig utan var tvungen att provmontera dom.
Här står dom bara löst. Dom ska skruvas fast till veckan.

En kommer att hamna över köket och den andra över toaletten.










2010-03-03

Jag har byggt klart hydraulstyrningen nu. Tog längre tid och mycket mer funderande än jag trode att det skulle göra. Men nu funkar det och det känns bra att det är färdigt.
Roder vinkeln blir mellan 35-40 grader. Efter vad jag har lärt mig så funkar rodret bara som en broms om det blir mer vinkel på det!? Återstår att se vid jungfufärden :)









2010-02-24

Nu har jag fått ventilatorerna lackad röd invändigt.
Sundbergs bil & plåt gjorde ett mycket bra jobb.

Dom kommer att sitta fint på fördäcket :)







2009-12-22

Jag har köpt en julklapp till Sorina.
Två sådana här fast kromade som ska sitta på fördäck.






2009-11-12

Har fått tillbaka ratten och det nya navet.
Det gick bra att göra på det här viset. Det är bra att få tag på såna gubbar som vet vad dom sysslar med och är otroligt duktiga hantverkare.





Istället för att använda kilen som håller styrspåret i navet så gkorde han två små insex skruvar som låser istället. Nu var konan så exakt gjord så det räker att bara låsa ihop allt med muttern..


Han svarvade även en kupolmutter på eget bevåg för att han trode det skulle vara svårt att få tag på en som skulle passa. Och det blev ju såååå snyggt :) Allt är tillverkat i rostfritt.




Jag borrade hålet i pulpeten, enligt anvisningarna så skulle hela styrpumpen vara på utsidan. Men jag tyckte det skulle se så stygt ut så jag monterade distanser och stack in så mycket jag kunde.







2009-11-10

Idag lämnade jag in ratten och rattpumpen till en som svarvar. Han ska svarva en kona som passar pumpen och ratten.
På så sätt kan jag förena den nya hydraulstyrningen med en gammal fin orginalratt.



2009-11-03

Jag har bestämt mig för att köpa en ny hydraulstyrning. Det känns bra att veta att styrningen är tipptopp. Samt att jag tror det är en bra investering på sikt även om den kostar lite nu.

Jag har bestämt mig för en GE-75 från flotecmarin. Dom är ganska rätt i pris och verkar ha bra support. Så den hämtas upp nu på fredag.
Sen kommer ratten att anpassas efter navet på pumpen. Även staget på rodderstocken kommer att anpassas till cylindern.






2009-09-29
Nu har vi börjat bygga båthuset. Det blir 14,5 m långt 4,8m bret och 4,85m högt.
Kommer att lägga plåttak och klä sidorna med någon typ av presenning.








2009-07-01

Jag har städat ur och flyttat från lokalen nu den här veckan! Ska bygga ett permanent båthus på reffel varvet istället.
Verkar kanske korkat att göra det nu mitt i renoveringen, men lokalen var rivningshotad och jag kom över ett guld plats på reffel. Dessutom är det billigare års hyra där än vad det var i loaklen.

Men när jag höll på att flytta så kom jag ju ihåg jollen, den måste ju åtminsonde i vattnet!!
Så jag tog hem den och la lite ny roslagsmahogny och ska måla den invändigt, sen blir det åka av.
Två grannar kom ut och sa att det luktade så gott av tjäran, ja sa jag det är ju en riktig båt.....




2009-03-13

Ratten är hemkommen.
Den är fin men behöver modifieras lite för att passa min vajer styrning. Borde inte vara några större problem när jag väl kommer till den fasen i renoveringen.




2009-02-06

Jag har nu fått tag på en ratt. Bytte åt mig den från Henka Hägg. http://www.veteranbatsgodis.se/
Den är på väg från Stockholm, så jag har inte sett den live än. Men den ser bra ut på bilden.







2009-01-30

Idag fick jag hem ett fint gammalt reglage som jag hittade på blocket.se.
Så nu slipper man ha en växelspak i durken som man manövrerar med hälen och stortån :)





Har egentligen inte löst vart jag ska montera det, men det blir nog bra på nå vis.








Det är roligt att samla på sig tidsenliga tillbehör vart eftersom man hittar och har råd.

Jag lyckades efter mycket letande få tag på en komplett sats med pillerburks lanternor.



Nästa steg blir att konvertera sökarlampan med en modernare insats så det går att använda den vettigt. 
Ska mäta den imorgon och ringa bilskroten för att se vad dom har. 


2008-11-13

Har köpt en helt ny insatts idag på AD center.
Den kommer att passa med lite modifiering. Glaset ska tas bort och den ska slipas ner 1-2mm. Den är avsedd för en H4 lampa som jag kommer att köra på helljus delen.

Blir nog bra.


2008-11-14

Idag så gjorde jag klart sökarlyktan. Men det vart inte bra!
Jag tänkte inte på att en H4 lampa har en liten läpp inne framför glödtråden till helljus delen. Då detta bildar en halvmåne av ljusbilden som sedan glaset ska fixa så vart det inte bra.

Jag hade ju knackat bort glaset på reflektorn för att kunna använda orginal glaset i lyktan, och sedan slipat ner reflektorn för att passa in i lyktan, så att lämna igen den var bara att glömma.

Lösningen vart att jag tog en H4 lampa som jag knackade ur själva lampan ur infästnings sargen, sen gjorde jag en bricka som passade in i sargen som jag slipade till så att en H1 lampa passade.

Det låter kanske krångligt men det var inte så mycket jobb. Alternativet hade varit att köpa en ny reflektor för 500kr. 
Men vi får se hur detta fungerar i praktiken när man använder lyktan så att det blir värme osv.

Det vart ett betydligt bättre ljus nu jämfört med den gamla reflektorn..!






2008-11-14

Nästa del blir att renovera signalhornet.

Jag var egentligen ute efter en Bosch horn, modellen som ser ut som ett upp och nervänt periskop.
Men en kompis till pappa ringde och sa att han hade en annan modell som jag kunde titta på. Så ja åkte dit direkt och det var en ganska kul modell det med, sen skulle han bara ha 200kr så jag kunde inte stå emot.


Så vi får se om jag får något ljud i det.


2009-01-27

Fick en bild på jollen i sjön av min syster.
Det är sedan i somras då vi hade med den på lite fiske i kraftdammen. Lämpligt att lasta den på pickupen med motorn i. Lätt att lasta och lossa, perfekt att ha med vid fiske.





2009-01-10

Jag och min son har köpt en jolle. Vi hade ju redan en optimist som släp jolle, men den var lite för instabil. Så jag hittade en lämplig klinkbyggd furu jolle till bra pris som vi slog till på.

Man kan sitta 2 vuxna och ett barn i den, och det passar oss utmärkt.



Vi har tjärat den utvändigt nu så det luktar lite riktig träbåt.
Vi satte också ditt en rejäl tamp som reling. Det ser mycket bättre ut då.

Fick av en ren slump tag på en gammal Johnsson 3hp från tidigt 60 tal som fanns i en gammal fiske koja i Enånger.
Trodde för allt i världen inte att den skulle starta efter ca 20 år i en bod. Den var ju i bra skick estetiskt sett men ändå
.



Så jag tog ner den på jobbet och bytte stift, gjorde rent förgasaren och tanken. Satt den i provbaljan och 4 ryck senare så gick den. KUL.

Så jag och Tom var ut idag 2008-07-06 på en test vända. Glömde att skruva upp luft nippeln först så motorn stannade, men kom snabbt på problemet.  Men sen var det glada miner. Tuffade på i ca 5kn. Super kul.

Roligt med tidsenliga båtar och motorer.



Däcket

2011-02-27

Nu är däcksluckan färdig och monterad.
Ett ganska OK resultat tycker jag, skönt att ha det lilla fönstret där när man vaknar på morgonen och solen lyser in :)





Tyvärr så går det inte att vika den hela vägen ner på däck, utan den går bara 90 grader rakt upp.
Men det får funka så. Bekvämt ändå när man ska lasta båten.






2010-09-15

Nu är grabbräkena monterade på fördäck.
Det återstår att plugga skruvhålen bara. Men det blir himla bra, skönt att ha dom när man ska gå på däck, dessutom är det ju en orginal detalj!




















2010-06-06

Pappa håller på att fernissa alla lösa delar just nu, som tex bänkar, luckor, grabbräken dörrar m.m.
Så sen blir det att montera dessa.


2010-04-19
Nu har jag bestämt att sista lagret fernissa är lagt. Ytan är tillräkligt blank och fin nu.
Tyvärr så fick jag ett par rinningar :( Men jag tror inte att man tänker på dom när alla lister m.m kommer på plats, så jag får åtgärda dom nästa år istället. Jag hinner inte mer nu..

Jag började med Owatrol D1, sedan 5 lager av Owatrol D2 för att sedan avsluta med 1 lager Schooner Gold. Jag tyckte att Schonnern var lite svår jobbad, den var så tjock att det var svårt att dra ut den riktigt vilket medförde några rinningar! Men ytan i övrigt blev helt OK. och det verkar ha fungerat bra att lägga den ovanpå Owatrolen.









Här är ringarna som ska sitta under ventilatorerna på fördäck.



2010-04-16
Jag har lagt 5 lager med Owatrol D2 som har stått och härdat ihop nu.
Imorgon ska jag lägga på ett lager med Schooner Gold för att få upp en högblank yta. 
Det ska bli spännande att lägga en annan fernissa ovanpå Owatrolen! Det har jag alldrig provat förut. Jag återkommer med resultat bilder och info när det är klart.   


2010-04-11
3 lagret fernissa är nu lagt.
Grabräckena har kommit och ska finslipas, oljas in och fernissas.




2010-04-10

Andra lagret fernissa är lagt och ikväll kommer det tredje att läggas.
Kommer att lägga 7 lager med D2 och toppa med 3 lager Schooner Gold för att få en riktigt blank yta. 


2010-03-30

Påsken närmar sig med stormfart och med det våren och jag hamnade 1 dag efter i tidsplaneringen...

Ikväll så har vi strykit första lagret med Owatrol D1. Ska bli kul att se hur mycket virket suger i sig!
Sen är det D2 som kommer på. Jag lägger 7 lager och avslutar sedan med 3 lager av en högblank fernissa, märke är obestämt än så länge.












2010-03-21

Det börjar att dra ihop sig för att olja in och fernissa nu.
Det som ska göras före det är:

1. Ta upp hål i skarndäck för röstjärn
2. Montera röstjärn
3. Montera bakre bänken
4. Montera laskbrikor på ruffsarg
5. Fin slipa
6. Dammsuga av båten
7. Maskera det som ej ska fernissas

Jag ska försöka att börja in oljningen i veckan och börja fernissa på måndag 29/3. Då bör sista fernissan läggas 5/4. Under den tiden så blir det inte så mycket annat gjort på båten, vill ju inte ha en massa onödigt damm i lokalen.


2010-03-19
Idag har vi satt upp ruffsargs listerna och fixat div småplock!
Det är väldigt mycket små grejor som man lätt glömmer bort men som måste fixas.
Imorgon ska jag börja finslipa och sedan ska det börjas att olja in.





Jag har börjat att montera ihop köket.



Pappa bockade till stävbeslaget.



Pär-Olov i fullfart att hyvla lister.




2010-03-18

Idag passade vi in lucksargen på akterruffen och monterade lite lister.




Här är den berömda renoveringseliten.






2010-03-16

Allt går enligt planerna :)
Vi la akterrufftaket igår, och idag har jag slipat pluggen och nåtat det. Det ska nu stå och härda till på torsdag. Vi ska även montera div lister på torsdag. Det börjar att ta sig nu, stressen börjar krypa på nu när våren börjar komma...


2010-03-12

Nu är det färdigt att lägga akterruff taket. idag limmade och skruvade jag dit dom klossar som ligger under däck där däcksribben villar mot. Så på måndag ska vi däcka.




2010-03-06

Vi har monterat listerna runt däcket nu. Jag har även skruvat dit listerna som bakre ruffluckan ska glida på.

Imorgon ska jag åka upp till Pär-Olov och hämta lite mer plugg och några klossar till akterruff taket.
Hej å hå, hoppas att deadlinen håller :) vore roligt att få sjösätta i sommar!


2010-02-17
Då har jag slipat däcket. Det tog ca 4h att gå över hela.
Men det blir bra och är värt varenda minut :)





Fika med go bulla å kaffe har blivit mer av en regel än undantag nu.


Annelie följer med ibland och hjälper mig hålla lite ordning.


Vi rev även bort akterruff taket idag.... Lika bra att ösa på med mer jobb....
Per-Olov hade tät vuxen fura som vi ska använda istället för oregonpine här. Oregonpinen blev så dyrt som 3800kr + moms för den här lilla ytan och furan ville Per-Olov ha ca 800kr för! Han hade med en prov bit i måndags och det är nästan ingen skillnad på de olika materialen.







2010-02-15

Då är det nåtat. Mycket kladd blir det! Men det går bra att slipa bort sedan.
Man kan ju maskera varje ribba innan man nåtar för att få mindre att slipa bort, men det blir en massa tejpande och jag tror det går fortare att slipa än att tejpa..


Annelie ser skeptisk ut :)



2010-02-11

Fördäcket är nu på plats. Jag slipade pluggen idag och nu ska det nåtas.

Allt har gått bra, men det blev ingen oregonpine över till akterruffen. Det var precis att det räckte till fördäcket.

Här är det pluggat ca 700 skruv & plugg! Pluggen var lite lite för liten så jag fick limma varje plugg...




Här nedan är pluggen slipad. Nästa steg blir nåtning.









2010-01-25

Idag började vi att lägga däcket. Det går bra, vi har lagt från mitten och ut till däcksluckorna.
På onsdag kommer vi att fortsätta.



På vissa ställen så använder vi oss utav det gamla däcket. Då behöver vi inte skarva och det blir hela bitar.




Det ser ut som om det ev blir oregonpine kvar när däcket är lagt. Om det blir så pass att det räcker så kommer vi även att lägga oregonpine på akterruff taket med en ek ram. Tanken var ju att det skulle dukas, men det blir ju mycket snyggare att ha det enhetligt med resten av båten.

Så vi hoppas på det.



2010-01-23

Nu var det ett tag sedan det hände något.

Men vi har under veckan som varit skruvat dit hela främre skarndäck och gjort allt färdigt för däckning.

Planen är att börja med däcket på måndag.




Här har vi limmat det skarndäck som sprack när vi skulle skuva dit det!
Vi använder epoxi. Många är emot det, men det är ett perfekt lim i det här sammanhanget.










Här är det grov slipat


Färdigt för däckning. Ska bli himla kul att få dit fördäcket :)











2009-12-30

Idag har vi börjat att montera främre skarndäck! SB sida är färdig. Tyvärr så sprack den bakre biten igen!!!! när vi skulle montera den. Så vi måste limma om den. Kommer att fortsätta på måndag alt tisdag efter helgen.

Hej hej..








Lite mat sitter ju bra :) Hamburgare från Nisse mos. stans bästa..


Pappa var med och jobbade med akterruff taket.





2009-12-19

Dom främre skarndäcken gick att rädda. Dom sprack ju när vi basade dom men Pär-Olov fick ihop dom igen och det ser riktigt bra ut. Dom ligger nu vid båten redo att monteras. Men först måste jag skruva dit förstärkningar mellan bordläggningen och balkväggarna. Då får vi mer att skruva skarndäcket i!

Med lite tur så får vi dit skarndäcket före jul, håller tummarna :)



Här har jag lagt upp dom för att se lite hur det blir. När allt är monterat så finjusterar man det med hyvel och slipmaskin.




Orginal så var främre skarndäck i ett enda långt stycke, men att få tag på en sådan ek bit är ju nästan omöjligt idag så det blir en skarv. Här nedan syns den bakre biten.


Och här nedan syns den främre biten.


Själva oregonpine däcket står här färdigt. Det är ca 30 ribbor som ska dit.




Jag har skruvat och limmat in förstärkningar under mittfisken där man kan skruva oregonpine ribborna mot.







2009-12-11

Igår skruvade vi dit listerna och idag pluggade jag hålen samt slipade pluggen.
Det blir bra! Jag väntar med att behandla dom tills fördäcket är på plats, då blir det inte så mycket fram och tillbaka med lacken.
















2009-12-08

Ikväll så har vi slipat lister. Det är sidolisten som ligger runt båten samt halklisten på skarndäck.
Dom kommer att monteras imorgon.

Min kära sambo hjälpte till.



Det gjorde även min pappa.

Och jag känner mig nöjd.



2009-12-07

Resultatet av 8 lager D2.
Jag kommer att lägga totalt 9 lager men det sista lägger jag när allt annat är lackat, fördäck m.m.








2009-11-24

Jag har nu lagt det första lagret D2. Men det syns att det kommer gå minst 8 lager för att få en fin yta.

Försökte att få ner min son också en sväng. Först tyckte han det var tråkigt att vara där när jag bara jobbade, men jag visade honom hur den lilla elektriska slipmaskinen och sågen funkade och då blev det genast mycket roligare. Han började göra nyckelringar som han ska försöka kränga iväg. Han sparar nämligen till en radiostyrd bil, och det är ju bra att få jobba in lite pengar även om man bara är 9 år :)







2009-11-23

Nu är däcket samt inredningen behandlat med Owatrol D1. Imorgon ska jag lägga det första av 8 lager Owatrol D2. Funderar på att lägga två lager/dag. Morgon & kväll. Då behövs det bara 4 dagar.

Grejen är ju att jag inte kan jobba med något annat under tiden jag lägger D1 pga av att det inte får damma. Damm vill man ju inte ha i lacken :)









2009-11-19

Däck däck däck & däck!
Idag så slipade vi nåten samt finslipade däcket. Imorgon ska jag börja att olja in med Owatrol D1.
Ska bli kul att se lite nyanser i däcket :)







Tjusigt värre.


Här ligger det hyvlade fördäcket i byggsats.


Ett stort plockepinn.




2009-11-17

Jaha ja, idag har vi nåtat.
Vi nåtade skarndäck och akterdäcket. Allt ska slipas men först får det härda till på torsdag.

Den är tyvärr inte nåtad med Thiodikt men absolut kan hon det ...:)




Pär-Olov och jag med varsin spruta.
Nåt massan vi använder heter sikaflex-221. Egentligen ingen riktig nåtmassa men enligt Pär-Olov och hans 30 åriga erfarenhet så är den det bästa.




Massan gukas ner med hjälp av en spackelspade. Viktigt att den fyller hela vägen ner i spåret.


Kanske skulle ha däcket svart?


Ruffsargen kommer att skruvas ihop med däcket efter att nåten har torkat.



2009-11-10
Jag pratade med Pär-Olov igår. Han tror att det går att rädda skarndäcket som sprack vid basningen. Det skulle ju vara skit bra!
Han kommer att börja jobba med båten igen på måndag, hoppas vi får dit fördäcket snart.


2009-10-22

Ikväll flyttades båten från Mellanfjärden ner till Hudiksvall igen. Det var Sjöströms åkeri som tog hand om transporten igen med deras nya bil. Vilken lastbil!! En traktor mötte upp oss i stan för att skjuta in Sorina i lokalen som vi hyrt över vintern.
Förhoppningsvis så kommer renoveringen att slutföras här och sjösättning till Juli 2010 är som mål.






Här syns lokalen. den är isolerad och har värme så att vi kan lacka och fernissa. Dessutom är det mer behagligt att jobba med värme och vi kommer ju att vara där en hel del för att nå målet..

Allt var ypperligt skött av Sjöströms, med traktor, lastbil mm.

Sorina kommer att få sällskap av en lite större mahognybåt från 60 talet.
Den som står här bredvid.



Två glada träbåts nördar. Pär-Olov och jag.



2009-10-06

Fördäcket börjar ta form. Per-Olov räknar att vara klar med det i början på nästa vecka.
Han ska såga ut det främre skarndäck nu. Det blir i två delar som basas och limmas ihop.

Främre däcksluckan är nu klar med sarg.


Här syns mittfisken, pluggarna ska slipas.




Klart att lägga oregonpine ribborna.





2009-10-01

Nu är akterdäcket klart att nåtas. Det blir mycket bra.
Oregonpinenen är taget från fördäcket, dels för att få virket att räcka till men framförallt för att det är roligt att ha kvar så mycket orginal virke som möjligt.











Även fördäcket är påbörjat nu. Första delen av mittfisken är lagd och främre lucksarg är monterad.

Här är mittfisken påbörjad. 


Lucksargen på fördäck.


Även öronen är limmade, halklisten på skarndäck ska slutas emot örat.








2009-09-19

Oj vad kul det här är.
Nu är Per-Olov hemma från en välförtjänt semester i Grekland så nu kan renoveringen fortsätta.
Jag har inte pratat med honom sen i söndags så jag tog en chansning och åkte upp idag för att se om han hade gjort något mer och det hade han..

Skarndäck på SB sida är nu lagt hela vägen.





Japp. Ser bra ut det här farsan..




Här syns BB skarndäck, det fattas bara den bakre biten.
Men först måste det limmas i en bit som var murken på det övre fribordet.



2009-09-08

Nu börjar skarndäcket ta plats.
Här är det på utprovning och ska förborras.




Här är det skruvat och pluggat.





Det kommer att bli totalt 2 skarvar på skarndäcket eftersom vi inte hade så långt plank.
Orginal så var det bara 1 skarv precis vid akterruffens slut.
Men skarvarna blir i det närmaste osynliga.

Dom görs så här.

Och sedan limmas och skruvas dom.




2009-09-03

Nu har lucksargen till ingång på förruffen tagit plats.
Det ser mycket bra ut.





Här syns även delar till däcksluckan som ska monteras.



Skarndäcket är på limning och ska hyvlas och monteras i morgon.











2009-08-28

Nu är däcksbalkarna på plats.



Allt byggs upp i ek som det ska vara.





Det övre bordet är skrapat för att kunna reparera delar som har murknat. Vi fräser ur dessa små bitar och limmar i nytt. Sen så ska det nåtas emot däcket.



Det klassiska örat har någon kapat av någon gång men det ska återställas nu så det följer dom andra sköna linjerna på båten :)






2009-08-22

De 3 däcksbalkar längs skarndäck som var dåliga har nu bytts ut.



Snart kommer däcket på plats ...




2009-08-18

Ojoj vad tiden går fort.
Nu har vi äntligen kommit till stadiet med återuppbyggnad. Det främre skotet är nybyggt och ska monteras in i båten nu i veckan. Eken till däcket är sågad och ska monteras snart. Alla nya däcksbalkar är gjorda och ska monteras.
Bottenstockarna är renoverade och redo för att bli på byggd av skottet.

Mycket jobb kvar men nu är det bara roliga saker kvar.
Per Olov är nöjd och bara optimistisk. Vi ser fram emot en gemensam punch nästa sommar..



2009-07-15

Vi har regelbunden kontakt med båtbyggarn och var där idag.
Per Olov menar att den här båten är ett kultur arv och allt måste göras på rätt sätt, inga genvägar.
Och vi instämmer givetvis. Det känns otroligt lugnande att han har den inställningen.

Han har rivet av hela fördäcket inkl främre skarndäck. Det främre skarndäcket var så nerslipat att det inte gick att rädda! Likaså delar av orgeonpine däcket fram.




Men däcksbalkarna såg mycket bra ut och endast en behöver göras ny.
Han är förvånad att båten är i så bra skick och menar på att den är som nyskick i bordläggning mm.


Blivande däcksbalk.



Alla oregonpine ribbor från fördäcket har hyvlats 0,5mm och som sagt så döms vissa ut.


Akterdäcket är också borttaget men det kommer att bli helt nytt. Skrå spikningen gör det svårt att rädda.


Vi provhyvlade lite på den nya oregonpine brädan som jag köpte och det ser mycket snyggt ut.



Nu har vi kommit så långt ner i båten att vi endast kan se framåt och åter uppbyggnad. KUL.



2009-05-21

Nu är Sorina på plats på varvet. Resan gick mycket bra och var avklarad på 2h inkl lastning och lossning.
Det var Sjöströms åkeri som fixade biffen. Behändigt då han har kran på lastbilen och kan lasta av & på själv.







Lyftet gick superbra.



Ojoj, inte tappa den nu...



På väg





Ser lite lite kul ut när man kopplar lill ferguson, men den är otroligt användbar. Min farfar köpte den ny.
En riktig Bergsjölastare är monterad.




På tisdag ska jag åka upp igen och gå igenom med båtbyggaren om vad han ska göra.

Eken som ska bli däck



Det är otroligt trevligt att komma till ett riktigt träbåtsvarv. Miljön är obeskrivlig och spännande.
Han stog och basade ett fribord när vi kom dit, bas apparaten var en gammal kok för griskött som han hade byggt om. Den var ansluten till en plywood låda där fribordet låg.



Det är roligt att prata med en sån här människa som sitter inne på så mycket kunskap som man bara vill suga i sig :)




Varvet var fullt av båtar och virke och gubben rökte starka cigaretter ( inga olagliga ).
Han säger att det här är sista båten han tar åt sig för att sedan varva ner..


Härligt.



2009-05-17

Assistanskåren klarade inte av det pga storleken.
Men jag har fixat en annan kille som gör det. Sjöströms åkeri.

Jag ska binda båten på trailern så är det bara för dom att binda trailern i flaket!
Någon kväll under kommande vecka blir det åka.



2009-05-12

Nu var det ett tag sedan jag skrev här.
Men jag har äntligen fått klarteken från Rosenberg att jag kan ta upp Sorina för däckning.

Så kristiflygar helgen bär det av.
Jag har fått tag i en bra traktor som jag kan dra den med, men är lite osäker på om trailern verkligen klarar den resan!?

Så jag ska ringa till assistanskåren och se om dom kan hjälpa mig att ta upp den på något vis.



2009-04-04

Vi har enats om att även lägga nytt akterdäck i origone pine. Det blir nog svårt att rädda det gamla när skarndäcket ska läggas nytt runt om då akter däcket är skrållspikat och ganska dåligt.







2009-03-22

Temperaturen är mer behaglig att jobba i nu. Har till och med kunnat lura ner min gamla far :)
Vi tog bort styrbords skarndäck idag och påbörjade babords sida.



SB skarndäck.





Akterdäck!



Här syns BB skarndäck.



En skadad däcksbalk, någon har sågat av den för att få dit ett tanklock!
Så den ska bytas.





Det såg helt ok ut med alla däcksbalkar, endast en behöver bytas.
Men vi är nöjda ändå, jag hade förväntat mig ett mycket sämre resultat.



2009-02-11

Har köpt ek virke till däcket och inredningen. Hittade det genom träbåtsakuten och det fanns i Gävle.
Lämpligt nog så fick jag det hemkört också.

Det ser bra ut, lite kvist och inte så mycket sprickor.



Det är ca 4-500 kg.



Längder på 2800mm. Blir en skarv på skarndäck men det får man leva med.








Ok, arbetslusten har fallit på igen så jag har börjat att riva av det gamla däcket och kommit ner till orginal däcket.
Det ser förvånansvärt bra ut och det är konstigt att dom har lagt ett furu däck ovanpå.



Visst måste vissa delar bytas ut men att få fram orginaldäcket är värt mycket för båtens helhetsintryck.

Skarndäcket måste bytas ut på båda sidor. Det är inte ribbat utan en hel bit som är skarvad alldeles bakom akterhyttem.




Akterdäcket kommer att bli ett superfint däck som är inramat av en mörkare ram troligen EK. Resten av däcket är i origonpine.



Men allt ser mycket lovande ut. Enda jag grämer mig över är att jag renskrapade och nåtade ur det däck som jag nu tog bort. Mycket bortkastad tid.

En bekant till pappa hade EK som jag fick hämta for free. Tog en del nu och det fanns mer om jag behövde. Kul med snälla människor.




Lasse som donatorn heter har en stående plats vid punch bordet i båten.



Det blir mycket sopor när man håller på, så jag lastade det på vagnen och min snälla pappa har lovat att åka på soptippen med det.




2008-11-19

Båtbyggarn har lovat att komma och syna däcket och ge offert den 27/11.

Återkommer mer om det då.

Kölsvin




2009-11-07

Den nya durkstommen är klar. Nu ska motorn lyftas i och sedan kommer mallningen till durkarna göras. Jag tänkte ha en plywood bas som sedan lamineras med ek.

Tanken kommer att ligga öppet framför motorlådan. Det ska inte vara något problem, den är ju tät och avluftningen leds ju på utsidan båten.









2009-10-25

Imorgon ska jag börja tillverka en ny durkstomme för sittbrunnen.
Jag kommer att göra en försluten motorlåda under durken men allt annat kommer att vara öppet.
Det som ska finnas under durken är värmare, bränsletank, batteribank, motor och lite stuvutrymme.

Jag kommer att tillverka stommen utav planhyvlad furu och WBP plywood som sedan målas. 




Hela kölsvinet ska målas om under durkarna. Det är på tiden att något görs om där också.

Så här såg det ut.

image63

Har bara en bild på bränsletanks utrymmet, men det var så fullt hela vägen.

Efter det att jag skrapat bort lös färg och skit och tvättat med tinher så målade jag med en International kölsvinsfärg.
Tycker att röd var ett passande val.

image64image65

Min tanke är att ha batterie banken bakom bränsletanken. Ev sätter jag upp en vägg mellan.

Jag var nere idag och skrapade kölsvinet i både för och akter ruff. Där behandlade jag med rå linolja utspädd med balsamterpentin. Ska göra några fler strykningar innan jag målar.
Tog även bort sittbänkarna för att lättare komma åt att skrapa där också.

Blir nog fint när det är klart.  


2008-02-08

Kölsvinet står och blir inoljat med linolja och balsamterpentin. Har gjort 2 strykningar.

Är inne på 4 strykningen nu. Ser bra ut. Använder bara lite balsamterpentin nu, Det är en ganska så stark lukt av terpentinet. Känns direkt när man kommer in i båthuset.

Ser fram emot att få börja måla. Det kommer mer bilder då.


2008-02-27

Har monterat bort all inredning på styrbryggan, det ser ut som ett stort hål nu.

Det betyder att jag kommer åt lättare med att linolja och måla kölsvinet.

Linoljan har trängt in bra nu och en målning är inte allt för långt borta.
Har legat i stor influensa ett tag nu, så båten har fått stå. Men är på benen nu igen och snart får jag lite mer tid till båten också.


2008-10-12

Har målat det mesta nu. Ser lovande ut och betydligt mycket fräschare.











Jag använder inte blymönja utan en vanlig kölsvinsfärg. Jag tycker att det blir minst lika bra och betydligt mer miljövänligt. Också slipper man ha kor som slickar i kölsvinet.......:)

Men arbetsbänken behöver snart röjas, får ta en riktig uppstädning snart.





Fixade en snickarbänk för att ha att skrapa & slipa mindre bitar på. Perfekt då man kan sätta fast delarna på ett bra sätt.


Köp & Sälj

Här kommer jag att annonsera ut grejor jag vill bli av med och annonsera efter saker som jag behöver för projektet. Har du något du vill lägga upp här så hör av dig så fixar vi det.

Kontakta mig på 070-6814896
                                                                                                                                                                 
Köpes
Propeller för 30mm axel
19*16 eller liknande
 

Säljes
En fin skötbåt på 7,20 m.
Volvo Penta 2002 med ms2 backslag.
Helkapell i sämre skick.
Trailer
 
 
 

OBS:::SÅLD::::OBS
Säljes
En häftig gösstake? Troligen från 60 talet. Behöver en omkromning. Små öglor uppe & nere så man kan hissa en vimpel.


Höjd 52cm.

Pris...?



Köpes
 
KÖPT KÖPT KÖPT KÖPT KÖPT

Jag söker efter en rorkult, gärna i EK.

Köpes
Jag söker efter ett boschhorn.




En hyfsat fin Skylight tillverkad i EK.
Pris: Bud?




Jag vill sälja ett fint reglage.
Pris ide 1500kr

SÅLD SÅLD SÅLD SÅLD SÅLD SÅLD SÅLD SÅLD SÅLD



Jag letar efter ett rorkultsbeslag. Roderaxeln är 30mm i diameter.

Har köpt ett från tackel & tåg


Jag söker uppgifter om Sorina. Ägarlista, beställare, var hon byggdes m.m
Så om någon har några uppgifter, vad som helst så hör gärna av er.

Det uppskattas mycket.


Köpes

Letar efter kromade stag som stöder vindrutan. 4st totalt.
Ska vara från tidsenlig epok (30tal).
Kanske finns på någon skrotad veteranbåt??

Hör av er om ni har några!




Säljes

Ett fint gammalt väggur.
Pris 1000kr.


Säljes

En fin skärgårdskryssar modell.
I massivt trä, mycket fint byggd. Troligen byggd på 40-talet?
Ett måste för kryssar entusiasten!!!
Pris 1000kr







Säljes
 
OBS::SLUT SÅLD::OBS

Ett gäng med nya böcker.
Historien om bröderna Hult och Archimedes utombordaren.

Pris 200kr inkl frakt


Nyheter
Året är 2016
Året var 2015
Året var 2014
Året var 2011
Presentation
Kontakta mig
Wall of fame
Master
Inredning
Motor
Detaljer
Däcket
Kölsvin
Köp & Sälj
El
Vindruta
Skrovet & botten

_________________


Antal besökare:

Besökare idag:

Besökare online:

_________________


dagar kvar till sjösättning

_________________


Ett stort tack till mina sponsorer

International
Skillinge skeppshandel
Berglunds båt & motor
JP färghus
Beijer byggvaruhus

Hudiks motorrenovering


_________________


Andra trevliga sidor

Träbåtsakuten
Swedish Classic Boats
M/Y Alba
Projekt Thelma
Motor Yacht Society
Anders Båthus
Större skutor
Sjöhistoriska

_________________