Presentation

Motorkryssaren Sorina

Den här sidan kommer att handla om renoveringen av en äkta C.G Pettersson båt från den första utdragna spiken till sjösättning.

Jag vill börja med att tacka Pär-Olov Rosenberg som har ställt upp med så mycket under renoveringen. Han är en båtbyggare / renoverare av toppklass. Utan honom hade det alldrig varit möjligt att genomföra det här projektet.




Jag (Marcus Winberg), kom in i träbåtsvärlden 2002 när jag köpte en Mysingen 4 som jag såg på en annons i hamnen. Jag hade då ett Hotrod projekt hemma i garaget, en Ford 27:a hos min pappa som jag hade stora visoner om, men jag hade fastnat för den där båten jag hade sett. Jag bestämde med ägaren att jag skulle få en viss tid på mig att sälja hotrod projektet och sedan köpa båten. Så på den vägen är det..

Jag använde båten ca 2 sommrar för att sedan renovera den. Det var en spännande renovering då jag alldrig jobbat med trä eller båtar, men det gick rakt in i hjärtat och sedan dess har jag varit fast.

Här efter renoveringen med en Mercury 1000 från 1962.


Mysingen såldes ganska direkt efter renoveringen och jag fick ihop pengar att köpa en stor härlig CGP båt, Sorina, men tyvärr så visade det sig att Sorina behövde en omfatande renovering. Det är den ni ska få läsa om i den här bloggen.





Genom åren så har Sorina lämnat många ägare bakom sig. Det har blivit många ombygnationer som har skilt sig ifrån orginalet. Men hon har säkert varit praktisk och lämplig för just den ägaren.

Mitt mål är solklart... vi kommer att renovera henne till orginalutseende. Det kommer att innebära mycket jobb, nästan allt måste ny tillverkas efter orginal ritningar eftersom nästan inga orginal delar finns kvar. Men en sån här båt ska inte bli en i mängden.


Målet är att vara klar för sjösättning sommaren 2010

image1

Sorina, en motorkryssare från Carl-Gunnar Pettersson på Liljeholmen.


Året då det begav sig var 1935-1937
Ritningsnummer 805:D
Ritad för en Penta typ A-4 och 12 kvm segel med Ketch rigg.

Löa: 9m
Bredd: 2,45m
Djup: 1,36m
Vikt: ca 4,5 ton
Ägare: Marcus Winberg / Annelie Hammar / Tom Kring

Ägarlista som vi vet i nuläget:

19- 1980. Hans Prembly

1980-1986. Bernt Lundberg

1986-1989. Jan Ohlsson

1989-1992. Henning Rutger


Sorina har klara spår från Wiking 10. Konstruktörens egen båt som han seglade hela norden runt med.

Sorina har två systrar den ena är troligen Carl-Stuart.



Den andra heter heter Nerita. Byggd åt en järnvägsdirektör i Oxelösund ca 1930, kom till Stavanger Norge 1966 finns sedan 1993 i Stord/Norge.



Det som kan verka konstigt är att både Carl Stuart och Nerita är byggda i mahogny medan Sorina är byggd i furu, ek och oregonpine samt att hon är ketchriggad med stödsegel.
Kanske var det så att Sorinas beställare inte hade råd med mahogny, eller valde att ha henne målad och därför ansågs det lite "overkill" med mahogny? Med tanke på att hon är riggad så kanske beställaren använde henne till mer tuffa tag och inte ville ha spegelblank mahogny? Många frågor kan det bli, tänk om någon kunde svara...!

Troligen är inte Sorina lika välkänd som hennes två systrar, hon är bla inte omnämnd i boken CG Pettersson av Gunnar Fritz-Crone medan dom andra systrarna är det. Hon är ett litet mysterium......

Jag har ritningar på Sorina. En med nr 805:D som är en spantritning, den andra har nr 850 och är en inredningsritning och en segelritning.

Segelritning

Inrednings rittning




Välkommen ombord hälsar
Sorina med besättning.

 

 

 


 

 


Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Jag måste säga att jag verkligen uppskattar din blogg. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?

2011-07-20 @ 02:26:11
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback