Inredning

2015-01-25
 
Idag ser hon ut så här invändigt. Fortfarande en del jobb kvar. Men på god väg.
 
 
 

                                                                                                                                                                
2011-11-21

Arbetet med inredning i förruffen fortsätter. Jag har börjat att slipa friborden och skottet mot pentry och toalett. Friborden kommer att behandlas med linolja. Sen funderar jag på att göra ny garnering som täcker hela insidan. Tror det blir snyggt. Tacket funderar jag på att göra vitt men däcksbalkarna kommer att fernissas.

Pappa håller på att göra mallar till garderoberna och bänkarna som vi sedan kör upp till Rosenberg så får han göra grejorna i ek.





Skjutluckan har jag tagit bort. Den beöhver en liten reparation.





2011-11-10

Jag har rivit ur inredningen i för ruffen och pappa ska malla upp för nya garderober och bänkar. Nu när allt är ur rivet så passar jag på att slipa rent mellan spanten. Även skotten ska och all annan inredning ska slipas rent. Däcksbalkarna ska renslipas men taket kommer troligen att målas vit.



2011-10-31

Nu har jag lämnat in det gamla signalhornet på lite service! Kan ju vara kul om det funkar så jag kan tuta på alla vattenskotrar nästa sommar..

Jag gav förtroendet till Lindells motorlindningar här i Hudik. Dom skrattade när dom såg vad jag kom med och försökte gömma sig, men efter lite övertalande så tog dom emot hornet :-)



2011-04-16

Luftintag till motorn monterat.
Tänkte först ha dom på skarndäck, men det här blev bättre.



Jag har också lackat den lila biten vid växelspacken.



Pentryt börjar också bli någorlunda användbart.



Dynorna är provade.



Bytte även handlänspumpen och bytte plats på den. Nu sitter den under BB bänk.



2011-04-02

Nu börjar det se lite trevligare ut i för ruffen. Toan är snart färdig installerad med genomföringar, slangar och avluftnings böjar. Jag kläde även in skrovsidan med lite furu som jag hyvlade ner till 10mm.  Det är stryket med linolja och terpentin.





Slafarna är också fixade. Det får funka så här. Kanske gör jag om det i ek i framtiden.





Kylskåpet står på plats i pentryt. Jag håller just nu på att limma ihop furu som jag ska bygga en låda runt det med. Då kan man använda det som en avlastnings bänk också. Det kommer att bli ventilation till kompressorn i bakkant.  




2011-03-26

Nu är durkarna lackade, injusterade och monterade.
Blev ett ganska bra resultat tycker jag.

Bänkarna är också monterade.



Dörrar och luckor är monterade. Kvar är att göra en list som täcker upp i mitten på dörrarna.

Här är akterruffen.


Och förruffen.



Även kompassen hittade en plats.





2011-03-18

Nu är det full fart med inrednings jobb.
Jag har justerat in alla ruffdörrar, fram och bak samt toalett dörrarna. Genom att nya ruffsargar är gjorda så stämde inte riktigt avståndet mellan dörrarna och luckorna, så jag har även fått limma på en bit där.

Durkarna ska finslipas idag och tas in för lack behandling under eftermiddagen.

Köket är också på G. Jag har installerat ett kylskåp och gjort färdigt spis/arbetsbänken. Här får originalet faktiskt ge sig lite. Men alla original delar är kvar om man vill återställa det sedan!

Slafarna i för ruffen ska återbyggas snart. 

I toalett utrymmet så ska jag klä insidan av skrovet med fina furu ribbor samt göra en durk. Det ska även byggas en upphöjning där toaletten ska stå.

Kapellbågarna är monterade och jag inväntar sömmerskan som ska få sy om kapellet.

Så det händer grejor nu! Men det går fort nu till sommaren och snart väntas sjösättning, det pirrar lite redan nu när jag säger sjösättning :)


Återkommer med bilder.


2011-02-24

Var och lunchade med min mamma idag.. Vi kom in på båt prat och att jag kommer att behöva sy upp nya dynor till sittbrunen!
Hon har sytt om dynor förr till mig i renoverings samanhang och har sagt alldrig mer!!!

Men nu "lurade" jag på något vis ( var inte så svår övertalad ) henne att sy dom här dynorna också. :)

Funderar på gröna dynor. Har sett det på andra veteranbåtar och det är ju väldigt snyggt. 


2010-11-08

Durkarna är på G.
Jag har gjort en plywood mall i 10mm som jag sedan har limmat och skruvat planhyvlad furu ribb i 22mm på.
När dom torkade så blev dom lite konkava! Jag tänkte lösa det genom att skruva balkar på undersidan som drar dom rätt igen.

Nu under julhelgen så ska Jonas hjälpa mig med det samt justera in dom riktigt.







Här kan ni se på ett ungefär hur bänken ska stå.




2010-04-11
Idag kom Pär-olov med bänkarna och grabbräckena till fördäck.
Så vackert!!!

Nu ska dom finslipas och oljas in samt fernissas. Sedan ska dom monteras i båten.









2010-03-18
Pär-Olov har börjat att tillverka bänkarna.


2009-12-11

Jag har börjat med installationer av div grejor i båten.
Tex så har jag dragit el rör där kablar ska gå.
Även så har jag passat in bränsletanken och dragit ledningar till hydraulstyrningen. 
Monterat ett vattenavskiljande bränslefilter och motorrumsfläkt.








2009-11-10

Dörrarna till toalett utrymmet är monterade.





2009-11-07

Jag har monterat styrpulpeten nu och gjort urtagning för instrumentpanelen. Så fort motorn kommer på plats så ska elen börjas dra. Det blir spännande. Imorgon får jag hem den nya hydraulstyrningen som också ska monteras in.



Dom bakre bänkarna är slipade.




Det främre skottet samt det inre skottet är inoljat med 7 strykningar och eken verkar mättad med det.





2009-09-03

Vi provmonterade det ena locket på bakre sittbänk.
Passade bra.



Trappsteget ner till förruffen är också renoverat och monterat.






2009-08-22

Var ikväll upp till en kompis i Sundsvall och käka surströmming med snaps eller var det tvärtom?
Iallafall så åkte vi in till Mellanfjärden på vägen och kollade båten. Tog lite bilder.
Per-Olov har nu börjat att montera skotten. Det ser strålande ut.

Här syns det främre skottet som dörren till förruffen sitter i.









Sen har vi gjort ett nytt skott till toalett utrymmet.
Där kommer två dörrar som jag fått tag på via Tradera att monteras in.
Tidigare saknades dörrarna helt och endast ett fult skynke hängde där.





Han har även limmat i nya bitar efter sittbrunssargen på båda sidor.









2009-07-15

Det främre skottet till förruffen måste renoveras pga röta.
Så div nya delar kommer att tillverkas.
Nu är det helt borttaget.

Speglarna är isärskruvade.


Ett enda stort pussel.



Den främre delen i fören som håller ihop skrovsidorna (kommer inte ihåg vad den kallades) har någon sågat/ borrat i. Per Olov skulle ta en funderare på hur det ska lösas.







2009-03-25

Har slipat bort nitarna som höll orginal durken på plats.
Nu kan uppbyggnaden påbörjas så smått.

I bakgrunden kan man se hur bordläggningen av furu har torkat isär. Men det brukar inte vara några bekymmer!








2009-02-25

Idag var jag nere och rev bort det gamla ramverket till durken. Det var höjt för att få bättre komfort, men jag vill ju ha orginal utseende.
Orginal fästena är kvar så det blir inga större problem att återbygga det.

Det blev tomt...







2009-01-05

På torsdag 8/1 ska en lokal möbelsnickare komma och titta på inredningen.
Han ska hjälpa oss att bygga nya bänkar, en liten trappa, och en mellanvägg som avskiljer förarplats och passagerar platserna. Lika som CarlStuart


Han ska också bygga den nya vindrutan, också lika som på CarlStuart.
Vi har fått mallarna av tidigare ägare till båten ovan.

2008-11-13

Inredningen är skrapad.
Bänkarna är borttagna och nya mer orginal liknande ska göras.
Styrpulpeten har gjorts ny enligt orginal i EK.



Durken ska sänkas till orginal höjd. Tidigare ägare har höjt den för att inte få en så stor låda över motorn. Men orginal är den bara 100mm lägre. Så det är egentligen inget som stör mig.
Men jag vet inte vad jag ska tillverka den ny durken av? Den nuvarande är av laminerad plywood.

Sen undrar jag hur det ska se ut under durken, om man ska dela av så att motorrum och bränsle utrymmen får egna sektioner osv?

Kom gärna med förslag.
Trackback