Däcket

2011-02-27

Nu är däcksluckan färdig och monterad.
Ett ganska OK resultat tycker jag, skönt att ha det lilla fönstret där när man vaknar på morgonen och solen lyser in :)





Tyvärr så går det inte att vika den hela vägen ner på däck, utan den går bara 90 grader rakt upp.
Men det får funka så. Bekvämt ändå när man ska lasta båten.






2010-09-15

Nu är grabbräkena monterade på fördäck.
Det återstår att plugga skruvhålen bara. Men det blir himla bra, skönt att ha dom när man ska gå på däck, dessutom är det ju en orginal detalj!




















2010-06-06

Pappa håller på att fernissa alla lösa delar just nu, som tex bänkar, luckor, grabbräken dörrar m.m.
Så sen blir det att montera dessa.


2010-04-19
Nu har jag bestämt att sista lagret fernissa är lagt. Ytan är tillräkligt blank och fin nu.
Tyvärr så fick jag ett par rinningar :( Men jag tror inte att man tänker på dom när alla lister m.m kommer på plats, så jag får åtgärda dom nästa år istället. Jag hinner inte mer nu..

Jag började med Owatrol D1, sedan 5 lager av Owatrol D2 för att sedan avsluta med 1 lager Schooner Gold. Jag tyckte att Schonnern var lite svår jobbad, den var så tjock att det var svårt att dra ut den riktigt vilket medförde några rinningar! Men ytan i övrigt blev helt OK. och det verkar ha fungerat bra att lägga den ovanpå Owatrolen.









Här är ringarna som ska sitta under ventilatorerna på fördäck.



2010-04-16
Jag har lagt 5 lager med Owatrol D2 som har stått och härdat ihop nu.
Imorgon ska jag lägga på ett lager med Schooner Gold för att få upp en högblank yta. 
Det ska bli spännande att lägga en annan fernissa ovanpå Owatrolen! Det har jag alldrig provat förut. Jag återkommer med resultat bilder och info när det är klart.   


2010-04-11
3 lagret fernissa är nu lagt.
Grabräckena har kommit och ska finslipas, oljas in och fernissas.




2010-04-10

Andra lagret fernissa är lagt och ikväll kommer det tredje att läggas.
Kommer att lägga 7 lager med D2 och toppa med 3 lager Schooner Gold för att få en riktigt blank yta. 


2010-03-30

Påsken närmar sig med stormfart och med det våren och jag hamnade 1 dag efter i tidsplaneringen...

Ikväll så har vi strykit första lagret med Owatrol D1. Ska bli kul att se hur mycket virket suger i sig!
Sen är det D2 som kommer på. Jag lägger 7 lager och avslutar sedan med 3 lager av en högblank fernissa, märke är obestämt än så länge.












2010-03-21

Det börjar att dra ihop sig för att olja in och fernissa nu.
Det som ska göras före det är:

1. Ta upp hål i skarndäck för röstjärn
2. Montera röstjärn
3. Montera bakre bänken
4. Montera laskbrikor på ruffsarg
5. Fin slipa
6. Dammsuga av båten
7. Maskera det som ej ska fernissas

Jag ska försöka att börja in oljningen i veckan och börja fernissa på måndag 29/3. Då bör sista fernissan läggas 5/4. Under den tiden så blir det inte så mycket annat gjort på båten, vill ju inte ha en massa onödigt damm i lokalen.


2010-03-19
Idag har vi satt upp ruffsargs listerna och fixat div småplock!
Det är väldigt mycket små grejor som man lätt glömmer bort men som måste fixas.
Imorgon ska jag börja finslipa och sedan ska det börjas att olja in.





Jag har börjat att montera ihop köket.



Pappa bockade till stävbeslaget.



Pär-Olov i fullfart att hyvla lister.




2010-03-18

Idag passade vi in lucksargen på akterruffen och monterade lite lister.




Här är den berömda renoveringseliten.






2010-03-16

Allt går enligt planerna :)
Vi la akterrufftaket igår, och idag har jag slipat pluggen och nåtat det. Det ska nu stå och härda till på torsdag. Vi ska även montera div lister på torsdag. Det börjar att ta sig nu, stressen börjar krypa på nu när våren börjar komma...


2010-03-12

Nu är det färdigt att lägga akterruff taket. idag limmade och skruvade jag dit dom klossar som ligger under däck där däcksribben villar mot. Så på måndag ska vi däcka.




2010-03-06

Vi har monterat listerna runt däcket nu. Jag har även skruvat dit listerna som bakre ruffluckan ska glida på.

Imorgon ska jag åka upp till Pär-Olov och hämta lite mer plugg och några klossar till akterruff taket.
Hej å hå, hoppas att deadlinen håller :) vore roligt att få sjösätta i sommar!


2010-02-17
Då har jag slipat däcket. Det tog ca 4h att gå över hela.
Men det blir bra och är värt varenda minut :)





Fika med go bulla å kaffe har blivit mer av en regel än undantag nu.


Annelie följer med ibland och hjälper mig hålla lite ordning.


Vi rev även bort akterruff taket idag.... Lika bra att ösa på med mer jobb....
Per-Olov hade tät vuxen fura som vi ska använda istället för oregonpine här. Oregonpinen blev så dyrt som 3800kr + moms för den här lilla ytan och furan ville Per-Olov ha ca 800kr för! Han hade med en prov bit i måndags och det är nästan ingen skillnad på de olika materialen.







2010-02-15

Då är det nåtat. Mycket kladd blir det! Men det går bra att slipa bort sedan.
Man kan ju maskera varje ribba innan man nåtar för att få mindre att slipa bort, men det blir en massa tejpande och jag tror det går fortare att slipa än att tejpa..


Annelie ser skeptisk ut :)



2010-02-11

Fördäcket är nu på plats. Jag slipade pluggen idag och nu ska det nåtas.

Allt har gått bra, men det blev ingen oregonpine över till akterruffen. Det var precis att det räckte till fördäcket.

Här är det pluggat ca 700 skruv & plugg! Pluggen var lite lite för liten så jag fick limma varje plugg...




Här nedan är pluggen slipad. Nästa steg blir nåtning.









2010-01-25

Idag började vi att lägga däcket. Det går bra, vi har lagt från mitten och ut till däcksluckorna.
På onsdag kommer vi att fortsätta.



På vissa ställen så använder vi oss utav det gamla däcket. Då behöver vi inte skarva och det blir hela bitar.




Det ser ut som om det ev blir oregonpine kvar när däcket är lagt. Om det blir så pass att det räcker så kommer vi även att lägga oregonpine på akterruff taket med en ek ram. Tanken var ju att det skulle dukas, men det blir ju mycket snyggare att ha det enhetligt med resten av båten.

Så vi hoppas på det.



2010-01-23

Nu var det ett tag sedan det hände något.

Men vi har under veckan som varit skruvat dit hela främre skarndäck och gjort allt färdigt för däckning.

Planen är att börja med däcket på måndag.




Här har vi limmat det skarndäck som sprack när vi skulle skuva dit det!
Vi använder epoxi. Många är emot det, men det är ett perfekt lim i det här sammanhanget.










Här är det grov slipat


Färdigt för däckning. Ska bli himla kul att få dit fördäcket :)











2009-12-30

Idag har vi börjat att montera främre skarndäck! SB sida är färdig. Tyvärr så sprack den bakre biten igen!!!! när vi skulle montera den. Så vi måste limma om den. Kommer att fortsätta på måndag alt tisdag efter helgen.

Hej hej..








Lite mat sitter ju bra :) Hamburgare från Nisse mos. stans bästa..


Pappa var med och jobbade med akterruff taket.





2009-12-19

Dom främre skarndäcken gick att rädda. Dom sprack ju när vi basade dom men Pär-Olov fick ihop dom igen och det ser riktigt bra ut. Dom ligger nu vid båten redo att monteras. Men först måste jag skruva dit förstärkningar mellan bordläggningen och balkväggarna. Då får vi mer att skruva skarndäcket i!

Med lite tur så får vi dit skarndäcket före jul, håller tummarna :)



Här har jag lagt upp dom för att se lite hur det blir. När allt är monterat så finjusterar man det med hyvel och slipmaskin.




Orginal så var främre skarndäck i ett enda långt stycke, men att få tag på en sådan ek bit är ju nästan omöjligt idag så det blir en skarv. Här nedan syns den bakre biten.


Och här nedan syns den främre biten.


Själva oregonpine däcket står här färdigt. Det är ca 30 ribbor som ska dit.




Jag har skruvat och limmat in förstärkningar under mittfisken där man kan skruva oregonpine ribborna mot.







2009-12-11

Igår skruvade vi dit listerna och idag pluggade jag hålen samt slipade pluggen.
Det blir bra! Jag väntar med att behandla dom tills fördäcket är på plats, då blir det inte så mycket fram och tillbaka med lacken.
















2009-12-08

Ikväll så har vi slipat lister. Det är sidolisten som ligger runt båten samt halklisten på skarndäck.
Dom kommer att monteras imorgon.

Min kära sambo hjälpte till.



Det gjorde även min pappa.

Och jag känner mig nöjd.



2009-12-07

Resultatet av 8 lager D2.
Jag kommer att lägga totalt 9 lager men det sista lägger jag när allt annat är lackat, fördäck m.m.








2009-11-24

Jag har nu lagt det första lagret D2. Men det syns att det kommer gå minst 8 lager för att få en fin yta.

Försökte att få ner min son också en sväng. Först tyckte han det var tråkigt att vara där när jag bara jobbade, men jag visade honom hur den lilla elektriska slipmaskinen och sågen funkade och då blev det genast mycket roligare. Han började göra nyckelringar som han ska försöka kränga iväg. Han sparar nämligen till en radiostyrd bil, och det är ju bra att få jobba in lite pengar även om man bara är 9 år :)







2009-11-23

Nu är däcket samt inredningen behandlat med Owatrol D1. Imorgon ska jag lägga det första av 8 lager Owatrol D2. Funderar på att lägga två lager/dag. Morgon & kväll. Då behövs det bara 4 dagar.

Grejen är ju att jag inte kan jobba med något annat under tiden jag lägger D1 pga av att det inte får damma. Damm vill man ju inte ha i lacken :)









2009-11-19

Däck däck däck & däck!
Idag så slipade vi nåten samt finslipade däcket. Imorgon ska jag börja att olja in med Owatrol D1.
Ska bli kul att se lite nyanser i däcket :)







Tjusigt värre.


Här ligger det hyvlade fördäcket i byggsats.


Ett stort plockepinn.




2009-11-17

Jaha ja, idag har vi nåtat.
Vi nåtade skarndäck och akterdäcket. Allt ska slipas men först får det härda till på torsdag.

Den är tyvärr inte nåtad med Thiodikt men absolut kan hon det ...:)




Pär-Olov och jag med varsin spruta.
Nåt massan vi använder heter sikaflex-221. Egentligen ingen riktig nåtmassa men enligt Pär-Olov och hans 30 åriga erfarenhet så är den det bästa.




Massan gukas ner med hjälp av en spackelspade. Viktigt att den fyller hela vägen ner i spåret.


Kanske skulle ha däcket svart?


Ruffsargen kommer att skruvas ihop med däcket efter att nåten har torkat.



2009-11-10
Jag pratade med Pär-Olov igår. Han tror att det går att rädda skarndäcket som sprack vid basningen. Det skulle ju vara skit bra!
Han kommer att börja jobba med båten igen på måndag, hoppas vi får dit fördäcket snart.


2009-10-22

Ikväll flyttades båten från Mellanfjärden ner till Hudiksvall igen. Det var Sjöströms åkeri som tog hand om transporten igen med deras nya bil. Vilken lastbil!! En traktor mötte upp oss i stan för att skjuta in Sorina i lokalen som vi hyrt över vintern.
Förhoppningsvis så kommer renoveringen att slutföras här och sjösättning till Juli 2010 är som mål.






Här syns lokalen. den är isolerad och har värme så att vi kan lacka och fernissa. Dessutom är det mer behagligt att jobba med värme och vi kommer ju att vara där en hel del för att nå målet..

Allt var ypperligt skött av Sjöströms, med traktor, lastbil mm.

Sorina kommer att få sällskap av en lite större mahognybåt från 60 talet.
Den som står här bredvid.



Två glada träbåts nördar. Pär-Olov och jag.



2009-10-06

Fördäcket börjar ta form. Per-Olov räknar att vara klar med det i början på nästa vecka.
Han ska såga ut det främre skarndäck nu. Det blir i två delar som basas och limmas ihop.

Främre däcksluckan är nu klar med sarg.


Här syns mittfisken, pluggarna ska slipas.




Klart att lägga oregonpine ribborna.





2009-10-01

Nu är akterdäcket klart att nåtas. Det blir mycket bra.
Oregonpinenen är taget från fördäcket, dels för att få virket att räcka till men framförallt för att det är roligt att ha kvar så mycket orginal virke som möjligt.











Även fördäcket är påbörjat nu. Första delen av mittfisken är lagd och främre lucksarg är monterad.

Här är mittfisken påbörjad. 


Lucksargen på fördäck.


Även öronen är limmade, halklisten på skarndäck ska slutas emot örat.








2009-09-19

Oj vad kul det här är.
Nu är Per-Olov hemma från en välförtjänt semester i Grekland så nu kan renoveringen fortsätta.
Jag har inte pratat med honom sen i söndags så jag tog en chansning och åkte upp idag för att se om han hade gjort något mer och det hade han..

Skarndäck på SB sida är nu lagt hela vägen.





Japp. Ser bra ut det här farsan..




Här syns BB skarndäck, det fattas bara den bakre biten.
Men först måste det limmas i en bit som var murken på det övre fribordet.



2009-09-08

Nu börjar skarndäcket ta plats.
Här är det på utprovning och ska förborras.




Här är det skruvat och pluggat.





Det kommer att bli totalt 2 skarvar på skarndäcket eftersom vi inte hade så långt plank.
Orginal så var det bara 1 skarv precis vid akterruffens slut.
Men skarvarna blir i det närmaste osynliga.

Dom görs så här.

Och sedan limmas och skruvas dom.




2009-09-03

Nu har lucksargen till ingång på förruffen tagit plats.
Det ser mycket bra ut.





Här syns även delar till däcksluckan som ska monteras.



Skarndäcket är på limning och ska hyvlas och monteras i morgon.











2009-08-28

Nu är däcksbalkarna på plats.



Allt byggs upp i ek som det ska vara.





Det övre bordet är skrapat för att kunna reparera delar som har murknat. Vi fräser ur dessa små bitar och limmar i nytt. Sen så ska det nåtas emot däcket.



Det klassiska örat har någon kapat av någon gång men det ska återställas nu så det följer dom andra sköna linjerna på båten :)






2009-08-22

De 3 däcksbalkar längs skarndäck som var dåliga har nu bytts ut.



Snart kommer däcket på plats ...




2009-08-18

Ojoj vad tiden går fort.
Nu har vi äntligen kommit till stadiet med återuppbyggnad. Det främre skotet är nybyggt och ska monteras in i båten nu i veckan. Eken till däcket är sågad och ska monteras snart. Alla nya däcksbalkar är gjorda och ska monteras.
Bottenstockarna är renoverade och redo för att bli på byggd av skottet.

Mycket jobb kvar men nu är det bara roliga saker kvar.
Per Olov är nöjd och bara optimistisk. Vi ser fram emot en gemensam punch nästa sommar..



2009-07-15

Vi har regelbunden kontakt med båtbyggarn och var där idag.
Per Olov menar att den här båten är ett kultur arv och allt måste göras på rätt sätt, inga genvägar.
Och vi instämmer givetvis. Det känns otroligt lugnande att han har den inställningen.

Han har rivet av hela fördäcket inkl främre skarndäck. Det främre skarndäcket var så nerslipat att det inte gick att rädda! Likaså delar av orgeonpine däcket fram.




Men däcksbalkarna såg mycket bra ut och endast en behöver göras ny.
Han är förvånad att båten är i så bra skick och menar på att den är som nyskick i bordläggning mm.


Blivande däcksbalk.



Alla oregonpine ribbor från fördäcket har hyvlats 0,5mm och som sagt så döms vissa ut.


Akterdäcket är också borttaget men det kommer att bli helt nytt. Skrå spikningen gör det svårt att rädda.


Vi provhyvlade lite på den nya oregonpine brädan som jag köpte och det ser mycket snyggt ut.



Nu har vi kommit så långt ner i båten att vi endast kan se framåt och åter uppbyggnad. KUL.



2009-05-21

Nu är Sorina på plats på varvet. Resan gick mycket bra och var avklarad på 2h inkl lastning och lossning.
Det var Sjöströms åkeri som fixade biffen. Behändigt då han har kran på lastbilen och kan lasta av & på själv.







Lyftet gick superbra.



Ojoj, inte tappa den nu...



På väg





Ser lite lite kul ut när man kopplar lill ferguson, men den är otroligt användbar. Min farfar köpte den ny.
En riktig Bergsjölastare är monterad.




På tisdag ska jag åka upp igen och gå igenom med båtbyggaren om vad han ska göra.

Eken som ska bli däck



Det är otroligt trevligt att komma till ett riktigt träbåtsvarv. Miljön är obeskrivlig och spännande.
Han stog och basade ett fribord när vi kom dit, bas apparaten var en gammal kok för griskött som han hade byggt om. Den var ansluten till en plywood låda där fribordet låg.



Det är roligt att prata med en sån här människa som sitter inne på så mycket kunskap som man bara vill suga i sig :)




Varvet var fullt av båtar och virke och gubben rökte starka cigaretter ( inga olagliga ).
Han säger att det här är sista båten han tar åt sig för att sedan varva ner..


Härligt.



2009-05-17

Assistanskåren klarade inte av det pga storleken.
Men jag har fixat en annan kille som gör det. Sjöströms åkeri.

Jag ska binda båten på trailern så är det bara för dom att binda trailern i flaket!
Någon kväll under kommande vecka blir det åka.



2009-05-12

Nu var det ett tag sedan jag skrev här.
Men jag har äntligen fått klarteken från Rosenberg att jag kan ta upp Sorina för däckning.

Så kristiflygar helgen bär det av.
Jag har fått tag i en bra traktor som jag kan dra den med, men är lite osäker på om trailern verkligen klarar den resan!?

Så jag ska ringa till assistanskåren och se om dom kan hjälpa mig att ta upp den på något vis.



2009-04-04

Vi har enats om att även lägga nytt akterdäck i origone pine. Det blir nog svårt att rädda det gamla när skarndäcket ska läggas nytt runt om då akter däcket är skrållspikat och ganska dåligt.







2009-03-22

Temperaturen är mer behaglig att jobba i nu. Har till och med kunnat lura ner min gamla far :)
Vi tog bort styrbords skarndäck idag och påbörjade babords sida.



SB skarndäck.





Akterdäck!



Här syns BB skarndäck.



En skadad däcksbalk, någon har sågat av den för att få dit ett tanklock!
Så den ska bytas.





Det såg helt ok ut med alla däcksbalkar, endast en behöver bytas.
Men vi är nöjda ändå, jag hade förväntat mig ett mycket sämre resultat.



2009-02-11

Har köpt ek virke till däcket och inredningen. Hittade det genom träbåtsakuten och det fanns i Gävle.
Lämpligt nog så fick jag det hemkört också.

Det ser bra ut, lite kvist och inte så mycket sprickor.



Det är ca 4-500 kg.



Längder på 2800mm. Blir en skarv på skarndäck men det får man leva med.








Ok, arbetslusten har fallit på igen så jag har börjat att riva av det gamla däcket och kommit ner till orginal däcket.
Det ser förvånansvärt bra ut och det är konstigt att dom har lagt ett furu däck ovanpå.



Visst måste vissa delar bytas ut men att få fram orginaldäcket är värt mycket för båtens helhetsintryck.

Skarndäcket måste bytas ut på båda sidor. Det är inte ribbat utan en hel bit som är skarvad alldeles bakom akterhyttem.




Akterdäcket kommer att bli ett superfint däck som är inramat av en mörkare ram troligen EK. Resten av däcket är i origonpine.



Men allt ser mycket lovande ut. Enda jag grämer mig över är att jag renskrapade och nåtade ur det däck som jag nu tog bort. Mycket bortkastad tid.

En bekant till pappa hade EK som jag fick hämta for free. Tog en del nu och det fanns mer om jag behövde. Kul med snälla människor.




Lasse som donatorn heter har en stående plats vid punch bordet i båten.



Det blir mycket sopor när man håller på, så jag lastade det på vagnen och min snälla pappa har lovat att åka på soptippen med det.




2008-11-19

Båtbyggarn har lovat att komma och syna däcket och ge offert den 27/11.

Återkommer mer om det då.

Kommentarer
Postat av: Mackan

Test

2009-12-11 @ 23:45:47
Postat av: Smilla

Jag tycker att du har en asgrym sida! Har du tid så slå även ett öga på min :D.

2011-05-08 @ 17:29:06
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Rut

Hej! Jag har själv tänkt att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2011-07-12 @ 22:38:04
URL: http://djurförsäkring.net
Postat av: Anonym

Smilla. Tack. Vart är din sida?



Rut. Jag bloggar här för att det var enkelt, är inte så hemma på hemsidor/bloggar så det passade bra.

2011-08-08 @ 16:35:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback