Vindruta

2010-11-08



Jag håller på för fullt med att justera in rutan! Det är mer jobb än man tycker att det borde att vara.
Men det är klart, skulle det vara en erfaren båtbyggare som gjorde det så...

Jag gjorde stag utav vattenledningar, kanske inte det absolut snyggaste, men det funkar helt klart tills jag kommer på något bättre.





Jag har även monterat mässings listerna som luckan glider på.



2010-09-15

Här kommer lite fler bilder på rutan.














Så var lacken färdig.
Jag monterade in glasen och listerna med mässingskruv igår.
Det ser bra ut, nu återstår att tillverka några snygga stag som ska hålla upp rutan på baksidan.
Funderar lite på att bokatill kromade vattenrör. Det är kanske värt et försök. Om någon har några andra förslag eller kanske har några orginal stag så hör gärna av er.

Här är några bilder jag hann ta innan batteriet tog slut.




Tog en bild på förluckan också. Ni ser även grabbräkerna som ska monteras dit. Dom är basad och lackade redan.



2010-09-06

Jag håller just nu på att lacka vindrutan på Sorina. 3:e lagret är lagt ikväll. Efter fet 6:e så ska glas i och skjutluckan ska justeras in riktigt.

Ska även tillverka stag som sk sttöta rutan så den inte ger med sig om någon lutar sig mot den.
Funderar på att använd kromade vattenledningar som jag bockar till. 


2010-04-26

Nu har vi monterat och justerat in vindrutan på däck. Vilket lyft det blev.
Jag kommer med bilder snart.


2009-09-03

Här är den färdiga vindrutan tillverkad från mallar av CarlStuart.
Men den här är gjord i ek. Här syns den oljad med Owatrol D1.







Fönster listerna är skruvad ifrån insidan.





2009-05-12

Rutan och alla lösa delar ligger och oljas in just nu.
Ska bli spännande att lägga på fernissa sedan.



2009-04-04

Gubben ringde idag och sa " det är en stor dag det här" Torsten har gjort klart vindrutan.
Så vi åkte tillsammans med Torsten ner till Sorina och provade in den på plats. Den är i massiv ek och 3 delad. Skjutluckan är också tillverkad. Torsten har gjort ett fantastiskt jobb.

Jag hade med kameran men dessvärre så fanns inget batteri i den!!!
Men jag tar bilder asp.




2009-01-07

Vi har fått mallarna till vindrutan av Carl-Stuarts ägare.



2008/11/09

Idag har vi varit i kontakt med Sten Nordahl som var tidigare ägare till Carl Stuart, syster båt till Sorina.
Han trodde att han hade kvar sina gamla mallar till rutan. Det skulle vara super då det sparar en massa jobb åt oss.

Vi har bestämt att ha den 3 delade rutan som Viking 10 hade efter sin ombyggnation.

Här ser ni lite bilder på Viking 10.









Min pappa har tagit på sig att göra rut jobbet. Ett jobb som kommer att ta mycket tid.
Det är tur att han är en duktig konstnär, som har känsla för former. Det lär behövas..


image33image34image35

Tittar man på ritningen så ser man hur det ska se ut.

image36image37

Rutan ska flyttas längre bakåt och ha sido bågar.
Vi har hittat det gamla rut spåret där den har suttit från början. Det gömde sig under ett lager av plywood som var över spikat.

image38image39

Åter kommer mer bilder snart.

Hade lite tur. Min pappa tog även på sig att dra ur den gamla nåten. Det betyder att jag kan koncentrera mig på el ett tag nu. Och det behövs...

image56

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Såg på ritningen att det skall vara 4 rutbågar?
Nu sitter det bara tre va?

/Micke

2008-01-29 @ 20:09:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback