El

2011-04-16

Nu är elen färdig.
Jag har monterat 2st batteriladdare i en bänk. Lätt åtkomligt. Det är ganska små laddare men får funka tills jag har råd att köpa något större.






2010-09-08
Annelie är i full fart att spika kabel till centralen på toaletten i förruffen. Därifrån ska det dras ut till belysning, vhf m.m.







2010-07-12
Det är full fart med eldragningen nu. Idag så kom jag så långt att jag kunde vrida på startnyckeln och se att motorn snurrade. Men mycket återstår.



2010-03-04
John och jag har börjat att planer elen ombord. Det är mycket klurande på det med!
Jag har varit i Sundsvall och inhandlat lite grejor. Automatsäkringar, lampor, pumpar m.m.. 


2008-11-24
Idag vart instrumentpanelen klar.

Här är den:







Jag provade att rosa aluminiumen med följande metoder:

1: kork, en vanlig vin kork som jag borrade ett hål i och satte borren upp & ner i för att sedan fästa den i en pelarborrmaskin. Använde Autosol som polermedel. Blev absolut inget bra resultat. Kanske gjorde JAG fel?

2: En stål borste med platt huvud som jag fäste i skruvdragaren, inget polermedel användes.
Det blev bättre än med kork, men jag var fortfarande inte nöjd!

Så då bestämde jag mig för att blankpolera den med polermaskin, det vart helt OK.

2008-11-13

Då dollarn stigit innan jag hann beställa instrument så blir det Uflex instrument.

Dom ser också OK ut.

Jag ska göra en mall för instrument panelen i kartong som jag sedan lämnar till en plåt firma som skär ut den med laser.
Jag kommer sedan att lacka panelen i svart. Den kommer att innehålla 4 "små" instrument och ett stort samt 4-6 knappar för div grejor.

Delen med knapparna kommer att få en guld rand som inramning.
Tror det kommer att se bra ut.


2008-11-19

Nu har jag gjort en mall som jag lämnat iväg på laser skärning. Den blir i 3mm aluminium som jag sedan ska få till rosor på. Ungefär som Charles Lindberg hade på motorkåpan på Spirit of St Louis.



Eller som dom gamla Bugatti bilarna hade på sina instrument brädor på 20 talet. tex Model T35.


Jag har också fått hem instrumenten och knappar. Jag tror det blir snyggt och får en tidstypisk form.

Jag kommer givetvis att lägga ut en bild på den färdiga produkten när den är klar.





Ja elen måste få sig en omgång den med. Hela elsystemet ska dras om och nya instrument ska köpas in.
Är ganska sugen på VDO classic instrument. Dom har en uppsättning som är kopior av 30-talets mätare.

Om ni tittar här så förstår ni kanske varför jag vill göra om elen.

image40

Har en kompis som är elektriker, och när jag visade honom bakom den här dörren så skrek han rakt ut och sprang därifrån. Fegis...

Alla kopplingar ligger lite hur som helst i hela båten. Öppna skarvar under kölvatten nivån.

image41

Och den nuvarande instrumenteringen ser ju rent av för j...lig ut..

image42

Ok. Idag 080128 var jag nere vid båten igen.
Började att plocka ur bränsletankarna.


image50

Det ser ok ut under dem, lite skrapning av färgen och ny  färg så blir det bra. Jag vill ha blymönja men tror det är förbjudet nuförtiden och blir svårt att få tag på.

Jag tänker bara ha kvar den främre ståltanken, det räcker gott å väl för de turer vi gör.
Bakom där den gamla plasttanken stod tänker jag ha batterie banken. Det blir 4 st batterien. Jag har beställt en sats med skilje relä osv. Det blir 3 förbrukare och 1 start batterie.

image54

Jag började även riva bort alla gamla kablar i hela båten. All el ska dras nytt. Det är ingen idé att snåla in på en sån sak.
Som ni har sett ovan så såg det ju inte roligt ut i el centralen, men efter lite klippning med avbitare så..

image51

Spikarna ni ser är vad någon har använt för att hänga upp kabel stammar med.

Skulle jag sälja kablarna på kilo pris så skulle jag bli miljonär.

image52

Nu kommer nog båten att öka 5 knop...

Den gamla instrument tavlan. Kanske kan använda den som ankare??

image53

Det är tur man har bra kompisar som ställer upp, här är John med avbitaren i högsta hugg.
(det var han som sprang när han såg elcentralen tidigare).

image55


2008-02-27

Ska ner på båtmässan nu på lördag (1/3).
Tänkte leta efter instrument där, är ju ute efter klassika mätare.

Jag har också sett att byggplast har fina grejor från Uflex. Kanske inte riktigt klassiska, men ganska nära. Sen är det hyfsade priser på dom och lätt att få tag på.

image66


image67

Jag behöver ha:

Volt
Bränsle
Temp
Oljetryck
Varv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback